Ja, det förstås

Om jag har sån tur att den vill ge rotskott! De flesta av mina nyplanteringar är ockulerade tyvärr.
Är det väldans självklart att ni får rotskott ändå av era ickerotäkta - och av alla sorter?
Det är bara ett fåtal av mina nya som velat skjuta egna rotskott (några albor), trots att jag planterat dem alla efter konstens alla regler med den förhoppningen. De har förstås inte hängt med så länge än, fyra år är de äldsta, kanske det kommer

?
När jag syftade på bredden menade jag kanske mest "växtsättet" om ni förstår vad jag menar - somliga är ju väldigt upprättväxande medan andra är lite vekare och gärna brer ut sig över sina grannar efter en tid? Men jag räknar med 150 cm sålänge, kan ju alltid plantera något lätt flyttbart runt omkring sålänge! :-)
Den enda rotäkta i min trädgård vars skott jag inte är helt överförtjust i är en vresros, mest för att de inte hör till mina favvorosor direkt. Fast den växer i periferin av trädgården så jag har låtit den hållas, än så länge.
Men Mia, visst borde det i princip gå att begränsa expansion genom att gräva ned en kant av något slag?

Unn