CITAT (Trädgårdstokan @ 20-06-2011, 19:28)

Jag fick tipset om ättika på en trädgårdsföreläsning av en trädgårdsdesigner. Tydlgen så skulle det varken skada växter eller djur.
Jag har inga fiskar i dammen, men där bor grodor och vattenödlor och annat småkryp. Det finns en pump med filter och jag har satt kabbeleka vid dammkanterna. Vad kan man plantera för växter som klarar en övervintring i bottenfrusen damm? Jag skulle helst vilja slippa ta upp och övervintra inomhus. Lite mer växter i sumpzonen skulle kanske vara bra.
Dammen är ca 3 x 4 m och 80 cm djup. Den är byggd med dammduk och det ligger runda stenar över hela botten.

Jag använder halm i dammen och jag tycker det fungerar bra. Sätter halmen i en jutesäck i tunnan som vattnet renas genom men man får byta halm några ggr under säsongen. Det bör vara ekologiskt odlad halm så man inte riskerar att få bekämpningsmedel i dammen vilket kan slå ut allt djurliv. Helt fri från alger är det nog svårt att bli. Att man får en kraftig algtillväxt beror på obalans i dammens lilla och känsliga ekosystem så att mixtra med olika medel hjälper inte. Ligger dammen i stark sol brukar det främja algtillväxten.
Fler växter som förbrukar kvävet kan hjälpa. Den enda dammväxt vad jag vet som inte tål bottenfrysning är näckrosen, allt annat kommer snällt tillbaka varje år och dammväxter har en tendens att sprida sig för mycket.