Ja, det förstås Om jag har sån tur att den vill ge rotskott! De flesta av mina nyplanteringar är ockulerade tyvärr. Är det väldans självklart att ni får rotskott ändå av era ickerotäkta - och av alla sorter? Det är bara ett fåtal av mina nya som velat skjuta egna rotskott (några albor), trots att jag planterat dem alla efter konstens alla regler med den förhoppningen. De har förstås inte hängt med så länge än, fyra år är de äldsta, kanske det kommer ? "Que?? Om du menar vad jag tror att du menar så är det INTE alls självklart att rotäkta ger massor av rotskott , vissa får man vääänta länge på innan de gör sånt ..
Icke rotäkta är ju ympade på annan rot ,vanligt med R canina .. kommer dessa upp tar de över rosen .. o de är inte kul att ha många sådana rotskott ...
Mina Hansa har en tendens att bli för bredan -Det har jag löst -dels genom en rejält hög rabattkant på bägge sidor om buskens max vidd -Den vidd jag vill ha på dem -del snaggar jag bort en hel del av grenarna som löper ut för mkt .. -
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|