Jag gick in och kollade vad olika banker erbjuder i anslutning till försäljning av fastigheter (Hemnet). huvudprincipern är 85 % av utropspriset och resten kontant. Kan man visa god betalningsförmåga så går det kanske att deala om ett topplån.
Amorteringsfria lån är ett otyg. I Sydeuropa ska normalt lånen amorteras av på 25-30 år och inga nya lån ges till de som är över 50 år.
Att huspriserna sjönk på 70-talet berodde på dåliga tider till följd av oljekriser, ökad konkurrens från Asien och en kostnadskris i svensk exportindustri. Priserna på hus var inte särskilt uppblåsta på 60-talet. så det är fel att tala om en bubbla.
Det är tråkigt att unga människor måste lägga så mycket pengar på sin bostad. Fram till 90-talet subventionerades bostäder rejält via skattsedeln. När man betalar mkt idag så är det ofta någpon annan privatperson som i sin tur blir "rik". Om jag tittar på min egen situation så har vi två hus, relativt ny bil och sparade pengar men inga lån. Min dotter och svärson däremot har höga lån på sitt hus och allt de får in går till boende och det nödvändiga. De borde egentligen försöka minska sin konsumtion och spara pengar, medan vi borde göra tvärtom. Nu hjälper vi dem gärna, men faktum kvarstår att "överbelåning" av bostäder inte är en entydig tendens.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|