OM effekterna som beskrivs i artikeln är sanna så beror det på toxiska molekyler som antingen blivit ett oväntat resultat av genmodifieringen eller mer sannolikt att dessa grödor tillåts (och kan) växa med högre doser av bekämpningsmedel. För att studien ska vara korrekt - och alltså visa den äkta påverkan av GMO grödorna i sig, så måste kontrollgrödorna (d.v.s den normala sojan) odlas fram med samma förutsättningar, i samma geografiska område och med samma doser bekämpningsmedel. Men fortfarande så beror inte effekterna på att själva DNA förs över till hamstrarna!
Men jag tycker det låter jäkligt skumt att en forskare skulle ha blivit förlöjligad och förföljd och att saker på labbet skulle ha stulits. Universitet och högskolor har INGEN ekonomisk vinning i sin forskning, utan de styr sin forskning oavsett om företag kan tjäna på dem eller inte. Ibland sker samarbeten mellan universitet och företag som i det fallet kan finansiera en del av forskningen men jag tror knappast att så är fallet här. Ingen på ett universitet skulle förlöjliga sådana forskningsresultat som till och med skulle kunna publiceras i högt anstående tidsskrifter! Jag tror att till och med Science och Nature skulle vara intresserade om man kunde definitivt kunde visa att GMO är skadligt. Däremot har jag varit med om att DÅLIG forskning har förlöjligats. Om alla på universitetet inser att hon gjort en missvisande studie och hon ändå framhärdar - DÅ jag jag tänka mig att det kan gå så här.
Så....jag ställer mig lite tveksam till den här artikeln. Jag ska se lite senare om jag kommer åt själva publikationerna i ämnet.
|