Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilda djur i trädgården, berätta vilka som har flyttat in hos er;)
          merlin68
          Inlägg 22-06-2011, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Nu har vi haft vår trädgård i snart 9 år. De senast åren har det börjat "flytta in" fler och fler djur i den. Numera har vi ett fast bestånd av
          * en kopparödla som bor mellan två pallkragar
          *en stooor padda håller till i dammen och trädgården, sist övervintrade den i en jordpåse som låg framme över vintern, jag höll på att mosa den när jag skulle ta ut jord på vårkanten fear.gif
          *två gigantiska skattbon i en stor tall
          *en nyinflyttad ekorre som är en riktig buse, katten "hatar" den liksom skatorna som jagar honom/henne.
          *igelkottar, sork, harar och en massa andra djur...

Sedan vi byggde stora dammen har vi dagligen (nattetid egentligen) besök av en räv och en älghona och flera rådjur. Älghonan brukar titta in genom fönstret, lite (ganska) obehagligt att den börjar bli "tam". Dessutom äter "vilddjuren" det mesta, rosknoppar, sallad, samtliga knoppar på höstfloxen....de gick t o m in på altanen där de åt upp penseerna ranting.gif Tror jag ringer till Runar Sögaard med geväret flirting.gif Vildsvin har setts några km härifrån...undrar när de kommer och gräver igenom kökslanden....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Överbölingen
          Inlägg 23-06-2011, 20:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Det är väl något av det finaste vi får uppleva när vi delar vår lilla del av Sverige till övrig fauna. Är inte riktigt säker på om jag gillar sorkarna.
          Men i boken "Populärmusik från Vittula" beskrivs en osviklig sorkfångningsteknik.
          Vi har aldrig tidigare noterat så många fågelarter som denna försommar. Trots att vi hade bara någon talgoxe och blåmes vid fågelborden.
          Älg och hare samt räv och ekorre dyker det upp här. Men efter loinvasionen så är rådjuren sällsynta. Kronhjortarna ökar och i vårt viltvårdsområde bedöms det som ett 20-tal på spridda håll. Jag seren grupp på fyra djur då och då nere på lägdan.
          En ungbjörn såg vi för några år sedan. Och andra året vi ägde stället så hittade vi spår (nysnö) efter två vargar på väg söderut.
          Så nog är det spännande allt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon