Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan någon här förklara det där med blodtryck, Och vad som är för mycket och vad det kan bero på.
          ingrid fuxwall
          Inlägg 23-06-2011, 20:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Blev lite oroad när lilla mor nyss dog av en stor hjärnblödning, orsakad av stress och påmindes av vad som hände med lillasyster för 20 år sedan och vilken stress som var inblandad då. Mår jättedåligt och bad läkaren ta blodtrycket idag och det var så högt att jag ska tillbaka nästa vecka.

Lever i en konstant stress och stressar nog upp mig väldigt mycket men vad är högt blodtryck? Och hur kan man påverka så att det blir normalt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-06-2011, 20:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Om du lever i stress så har du ett högre än normalt.Låt dej inte stressas av siffrorna.Det första tex 150/
          är hjärtats arbetsfas dvs när det pumpar utblod.Det lägre tex 85 är hjärtats vilofas.. när det inte är sammandraget utan suger in( passivt) blod
          Vilofasens tryck säger mer än arbetsfasens.. de ger indikation om dina kärl är lite trånga, vilket de blir, med åldern,o du kan leva till nitti hursom, whistling.gif
          slutligen
          Om du har ett konstant ej enbart tillfälligt högt tryck finns bra mediciner
          tat lugnt!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 23-06-2011, 21:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-06-2011, 21:52) *
          Om du lever i stress så har du ett högre än normalt.Låt dej inte stressas av siffrorna.Det första tex 150/
          är hjärtats arbetsfas dvs när det pumpar utblod.Det lägre tex 85 är hjärtats vilofas.. när det inte är sammandraget utan suger in( passivt) blod
          Vilofasens tryck säger mer än arbetsfasens.. de ger indikation om dina kärl är lite trånga, vilket de blir, med åldern,o du kan leva till nitti hursom, whistling.gif
          slutligen
          Om du har ett konstant ej enbart tillfälligt högt tryck finns bra mediciner
          tat lugnt!

165/105 - blev mest oroad av läkarens reaktion

CITAT (Meriona @ 23-06-2011, 22:01) *
          Visst kan man ändå påverka sitt blodtyck, förutom stress så kan kost- och motionsvanor påverka, där tror jag inte nån läkare kan klaga på dina vanor iallafall. Jag får tugga blodtrycksmedicin, men inte för att jag har så extremt högt undertryck, utan för att det inte är tillräckligt lågt för nån som bara har en njure.

Det är väl väldigt troligt att ditt blodtryck är högt just nu p.g.a. stress med över dödfallen du måst ta dig igenom, inte ska du behöva oroa dig för egen skull?

Hoppas att du har en bra läkare som gör en ordentlig utredning!

Har helt lagt om mina kostvanor och lever väldigt sunt och promenerar tre fyra timmar per dag och sedan kör jag stenhårt med ved och annat hemma så där kan jag inte ändra på något, mer än att inte stressa upp mig men det är ju just det som både mor och lillasyster dött av och som stressar upp mig - så dum man är wink.gif)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 05:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon