Ibland hjälper inget mot det höga blodtrycket och man måste bita i det sura äpplet och börja medicinera. Jag har två exempel från min egen familj.
Mannen i mitt liv har aldrig rökt en enda cigarett, är väldigt måttlig med alkohol och äter ”sunt” (min mat). Han är en så kallad ”elitmotionär” som kör vasaloppet vare år och gör ”klassikern” för att ha ett mål att träna mot. Längd 185 cm, vikt 74 kg. För två år sedan upptäcktes högt bodtryck hos honom och där fanns det inget att göra mer än börja medicinera.
Min mamma rökte som en skorsten och vid 64 års ålder fick hon högt blodtryck. Alternativet för henne var att sluta röka eller medicinera. Hon valde rökstopp. Idag är hon 79 år och äter inte en enda medicin.
Det tar tid att ”varva ner”….Att vårda en svårt sjuk anhörig är som att ha en bebis i huset. Djupsömnen försvinner! Är man ung så klarar man det under några år men i mogen ålder får man fysiska symptom som t.ex. högt blodtryck och sömnstörningar.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|