Finns inget som är så effektivt att få blodtrycket att stiga som stress. Det finns lugnande tabletter som Atarax att ta under en tid för att få kroppen att varva ner. Allt sånt liksom sömntabletter är dock lätt vanebildande så man får inte käka dessa för länge, eller acceptera att man måste ta kontinuerligt. Har själv tagit blodtryckssänkande mediciner i ca 10 år. Obehandlat ligger trycket runt 160/105. Inte väldigt högt men inte bra i längden. Varför är svårt att veta, jag rör mig, röker inte, dricker inte och är inte överviktig. Kolesterolen ligger på 5,7 tror jag, kanske lite högt men inte onormalt högt. Jag är dock lång vilket ofta höjer trycket.
Det bästa rådet jag kan ge är att skaffa en egen blodtrycksmätare. Jag köpte en Omron när mitt tryck började stiga för att kolla själv. Kostade då 800, vet inte prisläget nu. Fördelen med att ha en egen mätare är att man kan ta trycket när man vill i lugn och ro. Har man högt tryck blir det en stressituation bara att gå till doktorn med påföljande tryckökning. Min läkare litade på mig så han bara skrev ut tabletterna och jag doserade själv. Då och då gick jag på kontroll. Tyvärr har han nu pensionerat sig så jag är läkarlös sen några månader. Jag har dock mediciner för något år framåt så jag behöver inte leta läkare på ett tag.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|