CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2004, 18:04)
"Que??
Om du menar vad jag tror att du menar så är det INTE alls självklart att rotäkta ger massor av rotskott , vissa får man vääänta länge på innan de gör sånt ..
Icke rotäkta är ju ympade på annan rot ,vanligt med R canina .. kommer dessa upp tar de över rosen .. o de är inte kul att ha många sådana rotskott ...
Mina Hansa har en tendens att bli för bredan -Det har jag löst -dels genom en rejält hög rabattkant på bägge sidor om buskens max vidd -Den vidd jag vill ha på dem -del snaggar jag bort en hel del av grenarna som löper ut för mkt .. -

Hm..ser nu att jag uttryckte mig kryptiskt Kerstin
Men du förstod nog min invecklade fundering rätt
Man kan väl alltså aldrig riktigt räkna med att en ympad ros kan breda ut sig hur mycket som helst vid basen om den inte börjar producera egna skott ovanför okuleringsstället. (ja eller vildskott om man har otur)?
Jag skulle dock bli glad om mina ville göra det, så jag har planterat dem riktigt djupt. Som sagt är det bara några albor hitintills som skjutit egna nya skott (blush hip, chloris och maidens blush).
Blev lite nyfiken på om, och i så fall vilka grupper, ni lyckats få "äkta" rotskott på trots att de varit ympade?
T.ex. Rugosor och pimpineller borde väl kanske vara enkelt, men hur är det med ex centifolia och gallica ?
Skulle gärna vilja att alla mina ympade kunde förvandlas till rotäkta med tiden, växtsättet blir ju så mycket vackrare
Tack Kajsa för länken, hade helt missat att flora linnea angav bredd

.
Unn