Här följer en uppdatering.
Köpte en innerslang på Jula, 16" 6,5-8. Visade sig att det skulle vara 16" 7,5-8. Var på Stigas återförsäljare och köpte remmar, det visade sig att serienumren jag nämner i ett tidigare inlägg är samma rem.
(1134-9008-01 är samma som 9585-0050-00).
Var till Däckia jämte som hade innerslang och monterade i den för lite drygt 200 kr. Så nu har jag inte pyspunka längre. Glad i hågen kom jag hem och monterade hjul och den nya drivremmen. Till en början verkade det bättre. Gick bra att koppla och växla utan att remmen hoppade, men så hoppade den i alla fall. Tänkte att de där pinnarna som sticker ner runt om remhjulen kanske ska sitta närmare remhjulen ändå för att hålla kvar remmen, men det visade sig bara få effekten att när remmen väl hoppade så trasades den halvt sönder, den fick vara hel och fin i säkert en timme
Däcket ja, det var fastrostat på axeln. Jag fick loss det genom att ta bort den bulten som går genom axeln och sedan av misstag glömma sätta tillbaka den. Tyckte klipparen drev dåligt efter att ha klippt hela gräsmattan, då hade rosten släppt och den slirade där inne. Hjulet gick ändå inte riktigt att dra av. Jag pallade upp sidan med det lösa hjulet, startade klipparen på 1:an. Tack vare diffen står hjulet på marken still och det jag vill ha loss snurrade i luften, tog tag i det snurrande och höll emot så hjulet började slira på axeln och drog det mot mig, då lossade det snällt och motorn fick göra grovjobbet

Rann ut en del rost. Smorde in axeln i lite begagnad motorolja, nu gick det lätt av och på. Jag kan inte riktigt rekommendera metoden att helt sonika ta bort bulten och köra för när hjulet släppte och drev lite i sidled flyttade sig hela drivaxeln så att kedjan och drivkugghjulet gick emot plåtkanten så kedjan hoppade. Kan gå om man är uppmärksam kanske.
Nu är frågan varför drivremmen mellan växellåda och motor hoppar ibland. Tycker det är svårt att få ur en växel när man stannat i lite lutning, men jag frikopplar ju? Ibland går det hur fint som helst att byta växel.
Jag funderar på om motorn är orginal/rätt monterad för det känns som den remskivan sitter högre upp än urkopplingstrissan och växellåderemskivan. 8Hk står det på motorn och den har en liiiiten ljuddämpare.
xgover: tack så mycket för tipsen, ska prova att rengöra remskivorna. Är Kuntzes billiga?