Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Remproblem med Stiga Villa 8E
          gräsklipparen
          Inlägg 21-06-2009, 22:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 337



          Hej!

          Jag har en Stiga Villa 8E av för mig okänd årsmodell, men det rör sig troligen om tidigt 90-tal. Motorn går bra och den klipper helt godkänt. Den är högljudd, men det är en annan femma. Problemet är att den sliter ut så remmarna så osannolikt fort att något allvarligt fel måste föreligga. När jag säger fort så menar jag ett par timmar. Framförallt rör det sig om remmen till aggregatet men även drivremmen har onaturligt kort livslängd. En stor bidragande faktor till att de slits ut snabbt är att remmarna hoppar av drivhjulen titt som tätt och i och med det uppstår ofta kraftiga skador som förvärrar situationen ytterligare. Man skulle kunna säga att grundproblemet är att remmarna hoppar av. För det första tror jag att remmarna är korrekt monterade, men helt säker är jag inte. Har provat med alla tänkbara "alternativa konfigurationer" men de har inte fungerat bättre. En sak som är helt omöjligt att missa när man tittar under klipparen under gång är att det är kraftiga vibrationer i den arm och det hjul som spänner remmen till aggregatet. Ska det verkligen vara så? Är den här problematiken känd hos någon läsare? Och vad ska man egentligen ta sig till? Tack på förhand.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          adent
          Inlägg 27-06-2011, 21:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-06-2011
          Medlem nr: 57 886



          Här följer en uppdatering.

          Köpte en innerslang på Jula, 16" 6,5-8. Visade sig att det skulle vara 16" 7,5-8. Var på Stigas återförsäljare och köpte remmar, det visade sig att serienumren jag nämner i ett tidigare inlägg är samma rem.
          (1134-9008-01 är samma som 9585-0050-00).

          Var till Däckia jämte som hade innerslang och monterade i den för lite drygt 200 kr. Så nu har jag inte pyspunka längre. Glad i hågen kom jag hem och monterade hjul och den nya drivremmen. Till en början verkade det bättre. Gick bra att koppla och växla utan att remmen hoppade, men så hoppade den i alla fall. Tänkte att de där pinnarna som sticker ner runt om remhjulen kanske ska sitta närmare remhjulen ändå för att hålla kvar remmen, men det visade sig bara få effekten att när remmen väl hoppade så trasades den halvt sönder, den fick vara hel och fin i säkert en timme sad.gif

          Däcket ja, det var fastrostat på axeln. Jag fick loss det genom att ta bort den bulten som går genom axeln och sedan av misstag glömma sätta tillbaka den. Tyckte klipparen drev dåligt efter att ha klippt hela gräsmattan, då hade rosten släppt och den slirade där inne. Hjulet gick ändå inte riktigt att dra av. Jag pallade upp sidan med det lösa hjulet, startade klipparen på 1:an. Tack vare diffen står hjulet på marken still och det jag vill ha loss snurrade i luften, tog tag i det snurrande och höll emot så hjulet började slira på axeln och drog det mot mig, då lossade det snällt och motorn fick göra grovjobbet smile.gif Rann ut en del rost. Smorde in axeln i lite begagnad motorolja, nu gick det lätt av och på. Jag kan inte riktigt rekommendera metoden att helt sonika ta bort bulten och köra för när hjulet släppte och drev lite i sidled flyttade sig hela drivaxeln så att kedjan och drivkugghjulet gick emot plåtkanten så kedjan hoppade. Kan gå om man är uppmärksam kanske.

          Nu är frågan varför drivremmen mellan växellåda och motor hoppar ibland. Tycker det är svårt att få ur en växel när man stannat i lite lutning, men jag frikopplar ju? Ibland går det hur fint som helst att byta växel.

          Jag funderar på om motorn är orginal/rätt monterad för det känns som den remskivan sitter högre upp än urkopplingstrissan och växellåderemskivan. 8Hk står det på motorn och den har en liiiiten ljuddämpare.

          xgover: tack så mycket för tipsen, ska prova att rengöra remskivorna. Är Kuntzes billiga?
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 08:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon