De flesta perenner blir ju ganska omfångsrika med åren, men samtidigt är det ju lite trist att plantera med så stora avstånd att det ser glest ut... Jag brukar göra så att jag flyttar på en del plantor allt eftersom - man blir aldrig färdig i en trädgård!! Höjdproblemet som du beskriver, blir mindre om du försöker att plantera tidigt, innan alla andra växter i rabatten hunnit växa upp. Eller sen höst, då du kanske kan korta in den högre plantan framför. Ett tips är också att inte köpa plantor en och en, utan tre, fem eller sju, så får du snabbare prunkande rabatter. Funderar över mörkbladiga perenner, de enda jag kan komma på nu är Gullstav, som har stora mörka runda blad och blommar med gula spiror, den blir över 150 cm. Spirstånds är liknande, men har flikiga blad och blir kanske runt metern. Kan det vara riddarsporrar som du har sett, de finns i många olika färger? Malört är också en hög, silverfärgad vacker perenn. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|