Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> förslag på mörkbladiga perenner
          jessica zon6
          Inlägg 08-10-2004, 14:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 4 382

Har sett ganska höga mörkbladiga perenner,och undrar om någon kan ge förslag på vad jag kan ha sett?
          Jag har en rabatt med bl.a. höga perenner som blir ganska gryllig och oordnad,så jag tänker mig att om jag blandar i olika färger brevid varandra så ser man bättre de olika växterna. smile.gif
          Har ni helt sonika några tips på hur en rabatt ser mera välordnad ut????

tack på förhand

jessica

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fenja
          Inlägg 08-10-2004, 16:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

De flesta perenner blir ju ganska omfångsrika med åren, men samtidigt är det ju lite trist att plantera med så stora avstånd att det ser glest ut... Jag brukar göra så att jag flyttar på en del plantor allt eftersom - man blir aldrig färdig i en trädgård!!
          Höjdproblemet som du beskriver, blir mindre om du försöker att plantera tidigt, innan alla andra växter i rabatten hunnit växa upp. Eller sen höst, då du kanske kan korta in den högre plantan framför.
          Ett tips är också att inte köpa plantor en och en, utan tre, fem eller sju, så får du snabbare prunkande rabatter.
          Funderar över mörkbladiga perenner, de enda jag kan komma på nu är Gullstav, som har stora mörka runda blad och blommar med gula spiror, den blir över 150 cm. Spirstånds är liknande, men har flikiga blad och blir kanske runt metern. Kan det vara riddarsporrar som du har sett, de finns i många olika färger? Malört är också en hög, silverfärgad vacker perenn.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 18:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon