CITAT (Davidoff @ 30-06-2011, 22:20)

Nej, dom dränks inte vad jag vet. Utan frågan gällde om man KAN dränka dem om det är dränering i botten (vilket det är). Och ständigt dropp har jag inte, utan regelbunden rejäl tillförsel. Men jag förstår din poäng, de är gjorda för att hålla länge mellan vattningarna.
/D
Nu skrev du ju tidigare att dom har det väldigt blött hela tiden och då är risken att rötterna ruttnar, man kan dränka dom. Som fler sagt så behöver jorden få torka upp lite mellan vattningarna. Hur du kan reglera det med regelbunden rejäl dropptillförsel begriper jag inte eftersom du då inte vattnar vid behov utan efter klockan och dina plantor ändå får vatten underifrån. Det du kallar dränering i botten är inted dränering utan överfyllningshål en bit upp på sidorna, som man även kan använda som påfyllningshål, och inget annat. Det finns fortfarande vatten i botten på hinken under hålen som växten tar upp.
När vi använt droppbevattning vid storskalig odling (ej tomater) har bevattningen aldrig satts på utan att vi först kollat jorden i krukorna.
I mitt eget växthus vattnades bara för hand. Väder och temperatur bestämde hur ofta det behövdes.