Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Schersmin med bladlöss, Mår busken dåligt? Och kommer de sprida sig?
          Nila
          Inlägg 03-07-2011, 20:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

Har en schersmin som varje år blir angripen av bladlöss. Jag har inte gjort något åt det än så länge utan bara låtit dem vara. Mår busken dåligt av detta? Bör jag göra något och försöka få bort dem??

Har även tänkt utöka planteringen runt omkring den här busken, och frågan är då om lössen kommer angripa intilliggande buskar/perenner oxå?? (Har tänkt sätta en buddleja bredvid, och flytta dit pioner och nävor. Spelar det någon roll vad man planterar? Gillar lössen olika växter bättre eller sämre?)

Tacksam för hjälp!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Azur
          Inlägg 04-07-2011, 10:54
          Länk hit: #2

Gäster

Vi har föreningens schersminbuskar utanför våran balkong. De svarta bladlössen har spritt sig från schersminen och jag har fått stora skador på min gardenia och min platan. De flesta andra växter verkar de inte föröka sig på - jag ser enstaka på mitt blåregn och på trädtaklöken, men inga mängder som på gardenian och platanen.

Varje år brukar det vara åtminstone nån växt på balkongen som faller bladlössen i smaken, så nog kan de sprida sig alltid.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon