Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förökning bigarråsort, Jag vill stjäla ett träd från våra grannar!
          Miko
          Inlägg 10-04-2010, 19:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 16 710

På andra sidan motorvägen ligger en villa med ett gigantiskt körbärsträd i trädgården. Trädet är kanske 10 m högt om inte mer och ordentligt omfångsrikt. Grenarna hänger ut över staketet och på hösten har jag verkligen ansträngt mig för att få tag i bären som är stora, mycket söta och saftiga och gul/rödspräckliga. Jag har länge funderat på hur jag ska kunna föröka trädet till vår trädgård. Jag tror knappast trädägarna har något emot det om jag frågar. Det verkar inte växa några rotskott från trädet, de har perfekt gräsmatta under, så frågan är om jag kan ta en kvist och lyckas få rötter på den? Vissa träd går ju sånt lätt med men nu undrar jag om det över huvud taget kan lyckas med körsbär? En annan variant är ju att driva från kärna, men då är ju frågan om man kan det med denna sort? Om den är en äkta sort?
          Hur ska jag göra?
          Kan det göras?

Miko

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 04-07-2011, 15:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Hur är det med förökning av körsbärsbusken Berit? En väninna har en sådan och det blir en massa småbuskar runt den. Vet inte om det är rotskott eller från kärnor. Jag har också fått kärnor.

Har också sparat kärnor från ett klarbärsträd så jag undrar över båda.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon