Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rönnpraktbagge eller liknande?, Skadeangrepp på/i rönnens stam, kan det vara Rönnpraktbagge?
          Schugar
          Inlägg 06-07-2011, 09:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 61 780

Undrar om någon skadedjurskunnig kan hjälpa mig med vad som kan ha hänt min Ullungrönn.
          Den har inte växt på 3 år, tvärtom så har flera grenar dött. I våras upptäckte jag att en del av stammen var väldig "svampig" och nu i veckan hittade jag dels en svart larv och skalet av en stor larv inne i det som ni kan se på bilderna. (Ledsen för dålig kvalitet på bilderna, min iphone ville inte vara med i starkt motljus).

Jag har sökt runt överallt efter skadedjur som liknar det som jag ser på min Rönn, hittar ju information om Rönnpraktbagge men med tanke på att den är så ovanlig tror jag kanske att det är något liknande.

Frågan är vad jag kan göra, ska jag gräva upp Rönnen och slänga den eller kan jag göra något för att rädda den, hade ju varit trevligt med lite fler grenar och att den växte lite grann.

Tacksam för svar!

Bifogad fil  ronnskada.jpg ( 372.74k ) Antal nedladdningar: 46

Bifogad fil  ronnskada2.jpg ( 163.36k ) Antal nedladdningar: 41

Bifogad fil  ronnskada3.jpg ( 207.1k ) Antal nedladdningar: 35

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Piccante
          Inlägg 06-07-2011, 13:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Svampsjukdomar finns dessvärre nästan överallt. Antingen har det kommit in genom en mekanisk skada i stammen eller via rötterna. Finns det honungsskivling eller annan svamp vid stambasen elelr i gräsmattan? Ev skalbaggar i rötad ved är nog sekundärt för det finns många baggar som lever i rötad ved.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon