Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träolja till utemöbler, Har ni några tips?
          Christa
          Inlägg 08-07-2011, 09:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Numera är det väl mest vattenbaserade träoljor på marknaden? Vi har inte oljat våra trädgårdsmöbler på flera år och nu måste det ske. Har ni tips på bra träolja som inte klibbar.

Vill ju kunna använda möblerna så fort som möjligt efter att vi oljat dom.

Vi sitter ofta i dom utan dynor.

Förr använde jag linolja och terpentin som jag blandade 50 / 50 men jag minns inte hur snabbt de då blev klibbfria. Har för mig att vattenbaserade oljor klibbar längre tid men det skulle vara bra med lite färska tips.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 08-07-2011, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men varför inte fråga i färghandeln så får du ju svar på det du frågar om här. Du måste ju ändå dit och köpa träoljan.Det står ju t.o.m. på burkarna vad dom innehåller och torktid m.m.

Själv har jag använt alla möjliga varianter men vad som är bäst idag vet jag inte.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 08-07-2011, 16:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 08-07-2011, 17:06) *
          Men varför inte fråga i färghandeln så får du ju svar på det du frågar om här. Du måste ju ändå dit och köpa träoljan.Det står ju t.o.m. på burkarna vad dom innehåller och torktid m.m.

Själv har jag använt alla möjliga varianter men vad som är bäst idag vet jag inte.

Det brukar ge mer att få ta del av andras erfarenheter än att läsa på burkar och fråga färghandlare. Den teoretiska informationen stämmer inte alltid med verkligheten. Många som står i affär har också på tok för dåliga kunskaper och säger en massa som dom egentligen inte har kunskap till.

På 80-talet handlade jag i en affär där det jobbade en före detta yrkesmålare. Han var en god informationskälla och sa ofta helt andra saker än andra expediter.

Här vet jag inte ens om det finns en renodlad färgaffär och i affärer där de säljer allt möjligt så vet de ofta inte särskilt mycket om de olika produkterna.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-07-2011, 17:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 08-07-2011, 17:51) *
          Det brukar ge mer att få ta del av andras erfarenheter än att läsa på burkar och fråga färghandlare. Den teoretiska informationen stämmer inte alltid med verkligheten. Många som står i affär har också på tok för dåliga kunskaper och säger en massa som dom egentligen inte har kunskap till.

På 80-talet handlade jag i en affär där det jobbade en före detta yrkesmålare. Han var en god informationskälla och sa ofta helt andra saker än andra expediter.

Här vet jag inte ens om det finns en renodlad färgaffär och i affärer där de säljer allt möjligt så vet de ofta inte särskilt mycket om de olika produkterna.

Nog sjutton vet dom vad dom talar om i en riktig färgaffär så har man speciella krav så kan man väl söka upp en sån och inte köpa i en affär som säljer all möjlig krafs. Å andra sidan kan det ju vara knepigt att hitta något som är både bra och har kort torktid.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malarmaster
          Inlägg 08-07-2011, 17:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (*Stintan* @ 08-07-2011, 18:02) *
          Nog sjutton vet dom vad dom talar om i en riktig färgaffär så har man speciella krav så kan man väl söka upp en sån och inte köpa i en affär som säljer all möjlig krafs. Å andra sidan kan det ju vara knepigt att hitta något som är både bra och har kort torktid.

nej,stintan. tyvärr är det så numera att inte ens i fackhandeln vet de särskilt mycket om material o målning.de läser sina broschyrer o går på någon kurs hållen av färgfabrikanten åt vem de säljer men oftast har de ingen praktisk erfarenhet av målning.målning består inte bara av att stryka på ett lager färg som många tror utan det är en fråga om materialkännedom,erfarenhet samt kunnighet .sedan är de "moderna" färgerna idag oftast olämpliga att använda på trä då de orsakar röta i det långa loppet men det är ju det som säljs idag.Finns andra bättre alternativ men då färghandlarna oftast är bundna till ett eller två fabrikat bryr de sig inte om att ha dem i sortimentet.något ansvar för det de säljer tar de inte.Förr fanns det riktiga färghandlare,oftast med en målarmästarbakgrund men den tiden är förbi,inte ens dagens yngre målare vet egentligen vad de sysslar med.oftast bryr de sig inte bara lönen kommer.yrkesstoltheten är på väg bort. Ulf

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 16:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon