Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frågor om dessa trädfröer (många bilder), Inte så många frågor
          Dzad
          Inlägg 10-10-2004, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Här är mina frön. Har frågor om nästan alla! smile.gif
          Till vänster finns alltså lönnfröna. Har varje vinge ett frö i sig? Vissa vingar är väldigt tomma där fröet ska vara och det känns inte som det skulle finnas nåt riktigt frön i dem alls, andra är tjockare. Är det nån skillnad tror ni?

I mitten röda oxelbär. Dem hade jag tänkt plantera i ett par krukor också och vänta på att de gror till våren.

De små sakerna högst upp är tuja, som "annaridell" upplyste mig om. Kan man plantera dem? Undrar om de ens är mogna. Kanske de blir det först på vintern?

De små gröna bollarna är från en lind tror jag...?
          Är de mogna, kan jag plantera dem i kruka också över vintern?

Då var det bara ekollonen kvar.
          Det första jag märkte då jag kom till eken var att jag kom allt för sent! Säkert hade de flesta ollon fallit ner redan för nästan 2 veckor sen. Därför var de inte i det bästa skick. De flesta som fanns runt trädet var påtuggade (av nån ekorre eller fågel kanske) och söndriga. Alla var de bruna. Mina frågor:
          - Nog fungerar väl de små också? Många av de jag hittade var ju det.
          - Borde de ha kvar alla skal? Vet inte riktigt själv, men jag funderar om vissa av dom lämnat delar av sitt skal eftersom de ser så olika ut och är så olika i storlek.
          - Är alla ekollon i princip odlingsbara så länge som det innersta fröet är oskadat?
          - Bilden längre ner visar några som spruckit upp, som det blivit hål i. Vad säger ni om dem? Vissa har nåt slags grönaktig svans på sig, inte har de väl grott? Det är väl nåt från "hatten"?

Det ända tack jag kan framföra för hjälpen är denna bild på en i min mening väldigt vacker höstek. Står vid ett slags parkområde vid en kyrka... Är som ni ser väldigt gammal. Åtminstone för det här området.
          Det är jag som står under den. Minuten senare kryper jag på marken med plastpåsen i högsta hugg! smile.gif

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-10-2004, 18:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Jag börjar med ekollonen. Det som ser ut som en svans är grodden. Så dem är det ju inget problem med. Det bästa är nog att sätta dem i kruka och ställa ut dem. Att ha dem inne över vintern ger bara problem eftersom de då börjar växa inne. Men har du ett utrymme som är svalt och mycket ljust, kan du ha dem där. Så länge det inre inte är skadat, är alla o.k. Vare sig de är stora eller små.
          Oxelbären måste du mosa och ta ur fröerna. Inget fruktkött får vara kvar, det finns ofta groningshämmande ämnen i det. Plantera i kruka och ställ ut över vintern.
          Thujan: Inte en aning.
          Linden likaså, men jag tror att varje kula är ett eget frö(du kan ju skära ett mitt itu, då ser du ju om det finns ett frö där eller inte). Men plantera dem och ställ ut.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon