Jag får inte upp videon, ligger den inte kvar? Jag har av en händelse upptäckt ett tydligen perfekt material för småkryp. Jag har börjat kolla stekelfaunan på Göteborg oljehamn vid Risholmen/Hjärtholmen. En gång i tiden var det stängt för allmänheten men nu är det fritt fram. Man har anlagt en väg ut mot Götaälvmynningen över ett antal småholmar och längst ut har man även sprängt ut stora bergrum för olja. Förutom holmarna som är ganska intakta finns det stora utfyllnadsområden med sprängsten. Området ligger i Torsvikan som är ett fågelskyddsområde. Där finns några vindkraftverk men fö ligger området för fäfot. Ett stort berg med finkrossat berg finns och där finns Göteborgsområdets största backsvalekoloni. Mängder med blommor och andra växter finns det också. Perfekt för insekter alltså.
Till saken. Olja. Olja transporteras i pipelines och eftersom en del olja är tjock måste den transporteras i isolerade rör med värme. En del av dessa rör används inte men ligger kvar. Här och var är den omgivande plåtskyddet borta och isoleringen ligger bar. Jag kommer inte ihåg vad den heter, den är gulbrun och ganska fast. För att nå vissa områden måste jag klättra över rören och för några dagar sen råkade jag vila alldeles vid ett rör. Genast hörde hur det knaprade från röret. Hela tiden knaper, knaper, knaper. Så plötsligt såg jag ett bi som landade och försvann in i ett hål isoleringen fullt med pollen. Då hajade jag, både bin och rovsteklar har hittat det perfekta bostället. Lätt att gräva ur och välisolerat. Jag har nu placerat en guleskål vid röret för att se om jag kan luska ut vilka som bor där.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|