CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2004, 17:55)
Eller är det någon som har fått rotskotten att bli "äkta" även på andra okulerade rosor?
Jo, Sommartorparn, några av mina ympade albor har fått "äkta" rotskott till min stora förtjusning. Men då har jag också medvetet planterat dem med ympstället c.a 20 cm ned i backen och med hjälp av jord tvingat stammarna utåt en smula - det blir ju lite samma princip som avläggare.
Jag har ingen aning om det skulle gå med alla sorters rosor - antagligen skulle det inte ens vara önskvärt i vissa fall. Om jag har förstått det rätt påverkar ympunderlaget såväl utseende, storlek, hälsa som härdighet hos rosen (exakt hur det hänger ihop har jag ingen direkt klar bild av

)Men många av de moderna sorterna är väl framtagna just med tanke på att de ska förökas genom ympning och skulle kanske inte bli så lyckade på egen rot?
Hos mig finns nästan bara (hrmmm...några undantag blir det ju ibland ;-) ) sorter från före 1860-talet, och (Cilla) att jag gärna vill se dem på egen rot i min trädgård har delvis med mina trädgårdshistoriska ambitioner att göra. På egna rötter ser de ju ut som det är meningen att de ska se ut :-)
Sen beror det väl lite på hur man använder rosorna med i trädgården: Jag vill ha buskage och rumsavdelare (jag har ju gott om plats till det med) hellre än rabatter där rosorna står på parad.... I väldigt smala rabatter och vid pelare osv. är det väl kanske bättre med de ympade - men annars tycker jag att ympade kan se rätt oharmoniska ut. Lite kan man ju styra det med klippning (om man nu är skicklig) så att den där champinjon- eller julkärveformen inte blir så tydlig, men på egna rötter ser de trots allt så mycket bättre ut även om de blir något lägre än om de hade varit ympade.
Tycker jag...fast mina kunskaper i ämnet är absolut inte heltäckande - jag har ju som sagt ingen längre egen erfarenhet av rosodling, utan en del av mina åsikter får väl hänföras till hörsägen och indoktrinering