Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som vet vart man hittar..., Bok om arkitektur
          Zanna
          Inlägg 08-10-2004, 07:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Jag bor i ett hus som är byggt 1928 och skulle vilja ta fram lite tidstypiska detaljer i inredningen vid renovering (köksinredning, lister, kontakter etc). Jag har letat efter litteratur och information på Internet, hos bokhandlarna och Svensk Byggtjänst men kan inte hitta något.

Finns det någon här i forumet som vet vart man kan hitta sådan litteratur eller information?

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Zanna
          Inlägg 11-10-2004, 06:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

CITAT (Eleanor @ 08-10-2004, 22:44)
          Jag bor i ett hus byggt 1929 så jag vet vilken sits du sitter i...! Böckerna som finns i Gysinge-katalogen "Utvändig renovering" & "Invändig renovering" är guld värda!!!! Ett MÅSTE köp, eftersom du liksom jag verkar sträva att komma tillbaka till 20-talet. Dock är priserna mer humana på bokus & adlibris. Sedan har Hans Mårtensson skrivit en massa bra böcker. Ellen Keys hus Strand är byggt på 10-talet men andas mycket 20-tal. Finns säkert någon bok endast om det, annars går det ju att besöka det smile.gif . Vårt hus är mycket 20-tal men ett hus byggt 1928 kan ju också dra åt 30-tals stuket. Annars är det väl mycket raka linjer & inte svarvade pinnar & så. Jugend - funkis.
          Vi håller just nu på att få till ett kök i rätt stil. Så vansinnigt kul!!!
          Har hållt på i ett antal år nu & renoverat vårt hus & det som varit mest värt är nog att ha vår lokala snickare. Vi hittade ett dörrfoder & en golvsockel på ett ställe i huset (några olika sorter har vi hittat!) som vi tror är orginal som vi låtit vår vän snickaren göra åt oss i alla rum (snart...), nu har han då fått vår köksritning, så vi går i spänd förväntan medans vi gör allt underarbete. wub.gif wub.gif wub.gif Det här är min stora passion, ifall någon inte skulle ha lagt märke till det tongue.gif

Vad nyfiken jag blir! Har du möjligtvis några bilder på köket och listerna? Mitt kök är från 50-talet och jag tycker om skåpen som finns (med skjutdörrar) men jag tror jag vill ha ett 20-tals kök - hur det nu ser ut! Det som ligger närmas till hands är slipning av golv som kommit fram efter att mattorna rivits ut. När jag slipar golven vill jag byta alla lister så då skulle det vara kul att få sådana som är tidstypiska. Trägolven har nog aldrig varit framme men jag vill inte lägga in nya mattor så det blir slipning och troligtvis vita golv. Dörrarna har jag tagit bort täckskivorna på och fått fram original spegeldörrar, de täcktes över på 50-talet. Det är farmor och farfars hus jag bor i och jag har frågat pappa och min faster om hur det såg ut men de kan tyvärr inte minnas.

En "designer" som har underbara färger i sina kollektioner av färger, tyger, porslin är Susan Sargent, jag vill så jättegärna använda hennes färger men det ska ändå kännas om ett 20/30-tals hus.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon