CITAT (Mia i trädgården @ 20-07-2011, 16:46)

OK, så paraply och skålform är ute. Vad är inne?

Är det triangelform m spetsen uppåt?
När jag ser på mitt äppelträd som är 8 år gammalt ser jag att stammen togs av på plantskolan ca 1,5-1,7 m över markytan. Var deras tanke kanske att det skulle formas som skålformat träd?
Mia i trädgården
Det är stor skillnad, och har alltid varit det oavsett modetrender i trädgårdsodlingen, på uppbyggnadsbeskärning av unga äppelträd och underhåll av de äldre.
Att ditt träd toppbeskars i plantskolan när det var två år beror bland annat på att man vill få fram sidogrenar snabbare, så att det ser ut som ett träd när man köper det trots att det bara är 3 eller 4 år.
Klassikern sedan, dvs under uppbyggnaden de första 5-10 åren, är att få upp kronan i en höjd som gör att man kan gå under den också när krongrenarna blir långa och tunga av frukt. Utöver detta att välja de grenar som kommer att bli de som i hela trädets framtid sedan bär hela tyngden.
Man kan göra detta på olika sätt, men jag tycker själv att det enklaste är att med första beskärningen efter att trädet stått ett år på backen är att skära bort en eller ett par av de lägst sittande grenarna och sedan skära in topp och sidogrenar så att de får en 45 gradig vinkel ungefär. Nästa års beskärning likadant, upp med kronan genom att ta bort de lägst sittande, och 45 grader mellan topp och sidogrenar, och borttagning av några som inte har framtid så som de växer.
Efter detta har man ofta kronan på en höjdnivå som kan hålla i 100 år, dvs så att man kan gå under trädet. Då kan man så sakteliga låta sidogrenar och toppvinkel bli vidare, och fortsätta att välja det som ska bli den struktur som ska hålla för hela vikten.
Min erfarenhet är att det enklaste är att behålla toppen rak, och att låta trädet skapa sidogrenar från denna som man väljer ibland. Ofta handlar vissa års beskärning endast om att ta bort felriktade grenar. Utöver detta kan man också påverka förhållandena mellan längd och grovlek genom att korta in grenar.
Efter ca tre år visar sig sortskillnaderna på äpple och dessutom blir träden individer med unika skillnader. Lobo vill t ex sätta horisontella grenar snabbt, som blir fruktbärande tidigt och därmed närapå upphör att växa. Då skär man in dem på uppåtriktad knopp, eller tar bort helt till förmån för grenar med lite mindre vinkel. OM man syftar till att trädet så snabbt som möjligt ska växa upp, bli hållbart och bära mängder av frukt vill säga.
Åkerö vill växa uppåt länge innan det accepterar mer lutande grenar. Gör man för mycket våld på deetta från början skapaps en kronstruktur som gör att krongrenarna så småningom blir för tunga och trädet spricker.
Utöver detta är det också individuella skillnader. Vissa träd med svag tillväxt eller slankiga grenar behöver i början av trädets liv kortas mer i förhållande till sin lämgd, än träd soom har goda näringsförutsättningar och blir kraftigare från början. Osv.
Skylift för att plocka från våra vanliga äppelträd satta på A2 erller fröstam behövs inte, men man måste lära sig att använda stege och i vissa fall äppelplockare (om man vill plocka all frukt vill säga). Många 80-åringar som plockade för att de behövde frukten kan lära en att stega på en stege. Klättring i äppelträd är det sällan tal om. Visserligen kan man komma upp på 5-6 meter, men det är knappast klättring.
Man kan beskära äppelträd så att de växer som horisontella fristående spaljéer. Det håller en tid, sedan spricker de av att ha tyngderna felplacerade i en sådan onaturlig struktur. Om man inte fortsätter att beskära osom om det vore en spaljé förstås, dvs 2 ggr per år och planerat.
Vårvinterbeskärning är bra för unga träd, om man vill stimulera dem att växa och snabbare bli större. Sommarbeskärning är bra om man har syftet att t ex gallra ett träd, då består gallringseffekten bättre. Bland annat.