Hej, och tack för era råd!
Oliven står i en stor lerkruka och är planterad i rosjord, vilket jag fått höra ska passa dem bra. Kamelian står i plastkruka och i citrus-/medelhavsjord. Tror mig ha hört att den skulle trivas bättre i rhododendronjord men det kan ju bara köpas i jättesäckar och det gör jag bara inte. Har ingen annan användning för sådan jord... Förra året tror jag den fick stå i vanlig P-jord. Bladen är superfina och glansiga men den har ännu aldrig haft en enda blomknopp. På vintrarna har båda stått i ett mörkt och svalt förråd (ca 5-10 plusgrader) men då har jag haft en växtlampa tänd på dagarna. Reducerad vattning på vintern. Sommarperioden står de ute och regnar det inte på dem så vattnar jag, varken dränker eller torkar ut dem, fast kamelian får torka till lite extra enligt instruktionen som kom med plantan.
När jag planterar dem, särskilt första gången, var jag noga med att sätta dem rakt upp och mitt i krukan. I slutet av sommaren såg det mer ut som om jag satt dem nära ena kanten och de lutade. Har beskurit dem lite förra sommaren för att få dem mer buskiga. Oliven har blommat två år i rad men utvecklar inga frukter sedan, vilket jag hade väntat mig. Har inte gett dem någon gödning alls i år. Förra sommaren fick de några frön "blå korn" i krukorna vid ett tillfälle. Har heller inte brytt mig om att snurra på krukorna vilket man kanske ska (men jag tänker att ingen snurrar växterna ute heller och de lutar ju inte för det???) Flyttar dem dock ibland om det blir alltför soligt och varmt, så helt stilla står de inte heller.
|