Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur snabbt kan ullöss sprida sig?
          batski
          Inlägg 23-07-2011, 16:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

I går upptäckte jag ullöss på en av mina 2 relativt nyinskaffade Phalaenopsis equestris sad.gif Jag är extremt rädd för ohyra som kan sprida sig så jag kastade faktiskt den dyra växten.

Det som oroar mig nu är att jag (av estetiska skäl) hade bytt plats på båda phallisarna, så den friska plantan fick under en dag stå i den drabbade växtens ytterkruka med lecakulor på botten och vice versa. Jag har nu desinficerat ytterkrukan och fyllt på med ny leca, men frågan är om det kan ha funnits löss på de gamla lecakulorna som kan ha hunnit krypa in i den friska plantans kompost?

Den drabbade växten stod i en ampel så jag är även orolig över att löss kan ha trillat ner till växten som står under (en Ficus microcarpa). Ser ingenting på den men har ingen erfarenhet av just ullöss så jag vet inte om det är lätt att missa dem innan de nått en viss ålder/storlek.

De ullössen jag såg på phallisen satt bara på foten av bladen där de växer ut från stammen, så angreppet verkar inte ha varit långtgående, men jag befarar ändå att det kan ha funnits fler sittandes på rötterna...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          batski
          Inlägg 23-07-2011, 23:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Fast orkidéer är ju inte planterade i jord, så jag tror inte det skulle funka här..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 06:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon