CITAT (MissLeia @ 27-07-2011, 20:17)

Jag känner att kyrkogårdar och gravar har en historia att berätta. Jag är uppvuxen med att besöka mina gamla släktingar som jag aldrig träffat och då fått höra historier om dessa vid dessa tillfällen. Detta ger en bild av min släkt och dess historia och jag har redan nu en tradition med att besöka min pappas grav. När jag reser förbi berättar jag för mina barn om hur denna sten hämtades i havet i Finland, men även berätta om mina gamla släktingar som jag aldrig träffat som vilar på samma ställe och pyssla om deras gravar.
Men det hänger nog på hur man är som person, hur pass traditionsbunden man är och hur man känner för sådant här. Jag själv känner att jag fått en relation till äldre släktingar som jag aldrig ens mött genom detta men självfallet finns andra tillfällen att tänka och prata om sådant. Men det glöms lätt bort och dessa besök sker detta automatiskt. Men som sagt, detta är en tradition som sitter inbyggd i benmärgen och finns inte intresse utan enbart ett dåligt samvete så får man nog ta sig en redig tankeställare.
Åh vad underbart det låter med att föra vidare historian kring en familjemedlem på det viset!!
Tyvärr har vi ingen sån och alla ligger utspridda över hela landet och det är endast kyrkogårdsförvaltningen som sköter de gravar som finns.
Vår historia sprids ändå när vi träffas, vi talar ofta och gärna om de som funnits.
Men det lät så himla fint med er tradition!