CITAT
Hej,
Jag skulle gärna vilja veta hur en eks rötter växer. Vi har en ek ståendes nära vår tomtgräns. Grannarna påstår att första ägaren till huset planterat eken på dens plats, d v s någon gång i slutet på 50-talet. När vi konsulterat trädgbeskärare säger de att eken åtminstone är 75 år, troligen över 100. Vår granne vill att eken ska bort bl.a. därför att rötterna tar näring från deras trädgårdsland tio meter bort. Kan deras dåliga resultat i trädgårdslandet verkligen bero på vår ek?
Ingen tycks svara Madde så jag får väl göra det. Detta är en av anledningarna till att jag anser att man inte skall ha storvuxna träd på tomten. Nu är ju inte du "skyldig" men äger problemet just nu. Som sagts tidigare kan ingen tvinga dig att fälla trädet trots att rötterna kanske tränger in på granntomten. Likaså har grannen rätt att beskära rötterna som tränger in på dennes tomt. Sen finns det ju saker som grannsämja också. Vem som har mest rätt att bestämma i ditt fall kan inte jag avgöra. Huruvida rötterna från ditt träd påverkar grannens trädgårdsland finns det bara ett sätt att avgöra, gräv! Finns det rötter så är saken klar, utom i fallet om vad som skall göras i så fall.
Sen vill jag göra en kommentar om huruvida rötter "söker" sig till vatten och näring som nämnts tidigare. Jag tycker det är lite fel ord att använda. Trädet skickar ut fina rottrådar slumpmässigt i alla riktningar. Dom rottrådar som hittar vatten och näring växer till och blir stora, övriga förtvinar. I ordet "söker" vill jag göra betydelse av ett aktivt sökande vilket kräver intelligens vilket trädet saknar. Däremot kan jag inte just nu komma på nåt vettigt alternativ.