CITAT (Motti @ 30-07-2011, 00:46)

För min släkt är det annorlunda alla mina förfäder är jordbegravna och vi har hållt fast vid det i århundraden ,jag själv vill bli jordbegraven då det hör till den Kristna tron som jag har .Att kremeras är ett nyare tänk och har oftast med Atteismen att göra ,tror man inte på en gud eller något annat så låter man sig kremeras och blir då lagd i Urna i en minneslund.Har man en kristen grundtro så vill man ha en jordbegravning.Att brännas är en ganska ny företelse i Sverige om man ser tillbaks i tiden .
Nej Motti, man är verkligen inte ateist för att man vill kremeras!
Om man har en kristen tro så förstår man att det inte är den förgängliga kroppen som går vídare, utan själen!
Vid kremering kan man välja urnnededsättning på en markerad gravplats, alltså en vanlig grav, eller att spridas i en minneslund. Finns också de som vill ha sin aska spridd på annat sätt, ex över havet.
Så nytt påfund vet jag inte om det är, den första kremering i Sverige gjordes på 1800 talet.
Snarast är det så att jordbegravning är mycket vanligare på landsbygen, förmodligen beroende på gamla traditioner. I och runt storstäder är kremering det absolut vanligaste. Även bland kristna!
Redigerat av Monaxe: 30-07-2011, 08:05