CITAT (Motti @ 30-07-2011, 00:46)

För min släkt är det annorlunda alla mina förfäder är jordbegravna och vi har hållt fast vid det i århundraden ,jag själv vill bli jordbegraven då det hör till den Kristna tron som jag har .Att kremeras är ett nyare tänk och har oftast med Atteismen att göra ,tror man inte på en gud eller något annat så låter man sig kremeras och blir då lagd i Urna i en minneslund.Har man en kristen grundtro så vill man ha en jordbegravning.Att brännas är en ganska ny företelse i Sverige om man ser tillbaks i tiden .
Du slutar aldrig att förvåna Motti. Inte mycket som blev rätt där. Rent skitsnack att det ena eller det andra idag har med kristen tro eller atteism att göra. Kyrkan har för länge sedan frångått att jordbegravning är en trossak. Det är nog bara på enstaka orter i nån sekt det fortfarande kan ses så, men svenska kyrkan anser inte att kremering är fel. Urnor grävs inte heller ner i minneslundar, dom grävs ner i gravar modell mindre eller i befintliga familjegravar. I minneslundar strös askan + den lilla medföljande brickan ner i ett uppgrävt litet hål i marken. Ingen ser sen vem som är strödd var.
Att brännas är en urgammal företeelse i Sverige som förekom långt innan landet blev kristnat. Att det sen i slutet av 1800-talet började ske i mer ordnade former i krematorier är en annan sak.