CITAT (theresen @ 04-08-2011, 19:54)

peztis: man kan ju inte köpa bara den metern man ska ha man måste köpa hela brädan. vet inte vart kvittot är nu men jag har köpt till flera lådor på byggmax och snickrat själv och det blir bra mer än 73 kr/st + ett stort arbete. hade jag vetat vad jag vet i efterhand hade jag köpt kragarna ist även om vi inte har så bra pris som 80kr/st.
om man målar dom håller de längre.
Visst blir det ett större arbete än om man bara vecklar ut en pallkrage, det är det nog ingen som har sagt något om. Men det är inget STORT arbete, det tar väl några timmar allt som allt. OK, det beror ju på hur många man ska snickra men för bara två-tre stycken... Har också snickrat lådor i olika modeller. Bra verktyg som elektrisk såg och skruvdragare är ju att föredra, så klart. Den första lådan jag gjorde skruvade jag ihop med skruvmejsel och sågade med fogsvans, det tog tid och aj vad ont jag hade i händerna efteråt. Då inser man att bra verktyg är guld värt!
Och visst blir det lite spill men om man vet vilka längder man ska ha så kan man även köpa plankor därefter och minimera spillet. Så har ialla fall jag gjort när jag planerat bygga större saker: fem st med längden 3,60 och sju st på 4,60 (eller vad nu standarden var på) så blir det perfekt och med någon bit över ifall jag sågar fel. Och jag har upptäckt att det där spillet är guld värt att ha hemma när man plötsligt får för sig att snicka något annat. Kanske man vill göra en liten låda intill? En fågelholk?
Jag förstår verkligen att man varken vill, kan, har tid, lust eller ork att snickra själv och att pallkragar är superduper både som alternativ och komplement! Har haft dem med! Men sedan är jag sådan att jag vill stå där och beundra vad jag själv har lyckats åstadkomma, att det ser ut enligt mina planer och idéer. Förhoppningsvis...

För det blir ju som bekant inte heller alltid som man tänkt sig.
Så därför tar jag gärna en sväng till brädgården emellanåt.