Hej Lars,
Jag har mailat Kaj Rolf och lämnat telemeddelanden till honom, vill gärna träffa honom i nästa vecka. Har tagit del av en del av hans forskning. Han är dock mycket upptagen med att ge föreläsningar till dig och andra!
Hälsa honom gärna från mig!
Madde och Åke/Gossen Ruda,
Det är ett mysterium hur träd skickar ut sina rötter för att hitta näring, syre och vatten. Att det är "slumpmässigt" är säkert en del men långt ifrån hela sanningen, tror jag. En rotforskare sade till mig med ett leende "tja, de har inte så mycket annat att göra. Vad ska vi göra idag? Växa några centimeter till förstås!" Men det finns flera som talar om en sorts känsel (via magnetism, elektricitet, doft eller liknande) som gör att ett träd kan skicka 40 meter rottrådar åt ett håll där det finns näring, men inte åt det andra. Mystiskt är det!
Rötterna från Maddes ek kan mycket väl gå 10 meter bort till ett land som hålls öppet, tillförs näring etc. Men just osm Åke säger - om det gör det så syns rötterna (som finmaskiga lite gulbruna trådar i landet). Syns de inte där är det inte eken eller något annat träd som är problemet för deras odling. Om det går grovrötter genom landet är de inte de som suger - det är genom de fina rottrådarna som näring tas.
Man kan skärma av landet genom att sätta ned skydd längs sidorna. Jag har gjort det med gamla båttdurkar i mitt odlingsland, och det fungerar. Inga trädrötter där. Hade jag en granne som stördes av mina träd skulle jag föreslå att få göra det för dem. Ca en meter djupt bör man gräva ned skydden.
Är det fråga om ljusinsläpp mm kan en arborist kronglesa eken. Sådana glesningar på ekar blir ofta bra - ger mer ljus, läker väl och stör inte ekens form eller växtsätt.