CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2011, 21:55)

Monardas humla är helt säkert en Mörk jordhumla. Den bandningen har bara jordhumlorna och bara den mörka har ett sånt smalt nackband, det kan vara nästan försvunnet.
Tack! Det är så bra när du förklarar sådana här detaljer. Jag är numera osäker till och med på jordhumlorna.
CITAT
Vad Amaira har hittat får jag inte kläm på. Ser ut som en liten humla men ändå inte. Jag kan inte komma på någon humla med den färgen. En hane av vallhumla kommer närmast men den har ett svart band över mellankroppen. Jag får nog ajounera frågan tills jag jag kommer hem och kan jämföra med humlorna i samlingen. På en av bilderna syns en vinge bra så jag kan jämföra vingfälten.
Jag måste be om ursäkt, jag har blandat ihop två olika humlearter i sista bildinlägget. (Tror jag - vad kan man vara säker på i humlornas värld?)
Bild 1 vet jag inte vilken det är, troligtvis samma individ som bild 2, och 2:an är inte den jag frågade efter. Det var bild 3, 4, och 5 som ser ut som ett honungsbi i för stor pälsjacka.
Den andra humlan har ju också en väldigt läcker
orange och rufsig pälsjacka, men ser åtminstone ut som en humla.
För att tydliggöra har jag satt ihop humlorna som ett potpurri. Det är alltså en och samma individ, "klonad" i samma bild. Två bilder, två individer av två olika arter.
För att försvåra alltsammans med artbestämning via foto, så ser ju pälsen/färgerna/teckningarna/behåringen olika ut från olika vinklar. Dessutom.
Bifogade fil(er)
huma1.jpg ( 164.57k )
Antal nedladdningar: 38
huma2.jpg ( 170.44k )
Antal nedladdningar: 44