Jag har en mellanpudel, som jag av olika skäl inte aktiverat på rätt sätt i perioder. Eftersom pudeln är rankad som nr 2 efter border collien på läraktighetslistan och som border collien har högt aktivitetsbehov blir den lätt frustrerad och "stirrig" om man inte hanterar den rätt. Det gäller åtminstone min lilla fröken.
Hon kan morra åt främmande hundar, skälla ut besökare, reta våra katter, tömma sophinken och skrämma barn. Om det inte erbjuds alternativ då. I hennes fall är lösningen ofta att hon får hjälpa mig att bära tidningen på väg hem från brevlådan. Att småbarn som kommer på besök får en näve Frolic och uppmanas att träna hunden, att besökare sätter hunden i knät etc. När vi går kurs någon gång ibland är hon alltid den mest väluppfostrade och beundrade hunden. Lite försiktig, men inte stirrig. För aktivitet är kul!
Att lyckas med ett uppdrag (och pudlar har lätt för att lyckas) ger självförtroende och motverkar dåligt uppförande. Det gäller alla hundar, men pudlar kräver en hel del. Å andra sidan är all aktivitet kul! Spåra, lek, kampa, trix, lydnad, agility, sök. På det bara!
Lycka till!
|