Jag tycker nog att du skall skaffa dig proffesionell hjälp.
Tyvärr finns det väldigt få konsulter som täcker de flesta områden. Mitt råd är att du skall tänka dig för väldigt noga vilken företagsfoms du väljer.
Skall du belåna mycket och ta ett hyreskontrakt med lång löptid så är väl aktiebolag att föredra. Om det gäller investeringar du skall låna till så brukar ju banken ändå kräva personlig borgen och då faller ju argumenten med att man slipper personligt ansvar om företaget hamnar på obestånd.
Om man inte tror att man kan ta ut så stor lön de första åren men inte tänker skuldsätta dig i någån större omfattning så är noig en enskild firma att föredra. Fall inte för konsultsnacket att aktiebolag är mera seriöst osv.
Jag tänker nämligen så här. Om du blir sjuk och har enskild firma, då kan du välja vilken sjukkarens du vill ha. 1, 3 eller 30 dagar allt beronde på hur hög egenavgift du betalar. Det skiljer någon procent. Skulle det dessutom inträffa något som gör att du inte blir fullt arbetsför under de första åren så är det ingen större katastrof om du har enskild firma. Du har nämligen rätt till att behålla din sjukpenninggrundade inkomst i två och ett halvt år från att företaget startar.
Om man tittar på ett AB i stället så är det så att du själv är anställd av bolaget som du själv äger. Då har du tre veckors arbetsgivarinträde vid sjukdom för dig själv. Om du dessutom inte kan ta ut så stor län de första åren så åker din sjukpenninggrundande inkomst ner till den lön du verkligen kan ta ut. DU är ju anställd. Det innebär att om du råkar ut för en trafikolycka så är basen i ditt försäkringsksydd , det allmänna , sänkt till den nivå ditt företag bär. Blir du inte arbetsför igen så är det en stor ekonomiskt förlust.
Sedan ör det av stor betydelse i vilken tidsordning man gör saker när man startar. Jag kan ge dig massor av tips där.
|