ska bli kul att se vem som övertygar vem, har haft många diskussioner med några från Jehova men de gav upp till slut. gamla testamentet är judarnas historia,deras uppfattning om hur världen skapades,deras moralregler m.m.saker som den katolska kyrkan tog över för det passade in i deras världsuppfattning. nya testamentet är en samling skrifter sammanställda av ett kyrkomöte på 400-talet efter kr. alla skrifter är skrivna 50-100 år efter jesus förmodade korsfästning. vem som är författare till dem är inte klarlagt då ny forskning menar att de flesta är skrivna av samma person.det finns dessutom många motsägelser i skrifterna som gör det lite konstigt. att lärjungarna skulle skrivit dem ifrågasätts då de flesta troligen var analfabeter. det finns dessutom många "testamenten" som aldrig kom med i Bibeln troligen för att de inte passade in i kristendomen. har då jesus funnits? ja,forskningen bekräftar att han levt o verkat i palestina men kanske inte som det beskrivs i bibeln.det finns många böcker i ämnet för den som är intresserad av den "verklige" jesus. Har nu detta någon egentlig betydelse för en troende?troligen inte,då de flesta starkt religiösa inte bryr sig om fakta eller logik. min egen personliga uppfattning är att låta människor ha sin tro så länge de inte skadar sig själva eller samhället.det är när de passerar gränsen o blir fanatiska man måste sätta stopp,på något sätt glömmer de då bibeln o budskapet om kärlek. Jag har läst Bibeln o tillika många av de skrifter som inte kom med,dödahavsrullarna m.m.likaså har jag följt forskningen om jesu liv o kan bara konstatera att bilden som ges av jesus i bibeln knappast är korrekt.han framstår där som en perfekt människa,ett ideal som ju är den bilden man vill förmedla. det är ju det kyrkan vill förmedla,bli som jesus o samhället blir perfekt. Ulf
|