Det kommer väldigt få frågor eller synpunkter om barrväxter här på forumet. Kanske är intresset lågt, vilket är synd, eller så finns bilderna kvar från 70- och 80 - talets förvuxna barrträd i trädgårdarna, kvar i minnet.
Jag är ingen expert på barrträd, krävs kanske en hel livslängd för att bli det men mitt intresse för barrväxter har ökat med åren och barrväxterna blir fler och fler. Det finns barrväxter för alla lägen, både stora och små trädgårdar. De flesta är förhållandevis toleranta och lättodlade. Svårigheten kan kanske ligga i att man bör veta om de med tiden blir alltför stora.
Barrväxter har en enorm form- och färgrikedom och kan få stort genomslag i en trädgård, inte minst under höst och vinterhalvåret. De behöver ljus och utrymme för att komma till sin rätt. Intryckta bland buskar och höga perenner "försvinner" deras funktion och de utvecklas inte bra.
Utbudet av litteratur på svenska när det gäller barrväxter är riktigt dålig men det finns en utomordentligt välskriven och gedigen bok "Barrväxter" av Brita johansson.
Häromdagen fotograferade jag lite barrväxter i min trädgård och jag tänkte dela med mig av bilderna och hoppas att det är fler här som upptäckt dessa vackra växter.
Chamaecyparis obtusa `Nana ´ japansk dvärgcypress med intensivt gröna barr. Mycket långsamväxande - växten på bilden har jag haft i ca 6 år. Härdig här i zon 2 - 3 men bör skyddas med skuggväv om tjälen är djup på våren. `Nana ´ går utmärkt att forma som Bonsai träd om man önskar. Nana i växtsammanhang betyder dvärg
DSCN09970001.JPG ( 365.64k )
Antal nedladdningar: 117Släktet
Thujopsis är unikt såtillvida att det bara har en art
Thujopsis dolobrata `Hiba ´ Den härstammar från Japan och är härdig, iaf upp till zon 3. Finns även en dvärgform av hiba. Den växer också långsamt och sägs föredra fuktig jord men hos mig har den ganska torrt utan att ha fått skador. Bildar gärna flera toppskott så vill man inte ha den buskaktig får man ta bort konkurrerande toppskott.
DSCN10090001.JPG ( 356.34k )
Antal nedladdningar: 92
Redigerat av Gunilla T: 13-08-2011, 09:22