CITAT (merlin68 @ 17-08-2011, 21:03)

Om du köper en jacka som är helt vindtät (men samtidigt ska den ha ventilation) så kan du ha en jacka med lägre kvalitet utanpå en tunnare vindtät jacka när det blir riktigt kallt. Det är vinden som gör att man fryser, inte kylan i sig.
Den här jackan är den absolut bästa enligt min erfarenhet. Dock vet jag inte om den innehåller någonting hälsovådligt:
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.284...na-jacka-lyngen Kostar en del men det är den värt. Jag jobbar utomhus så där 6-7 timmar varje dag och då vill jag varken frysa eller svettas. Röra sig måste man också kunna så tjocka jackor är ett no-go för mig liksom jackor med äkta dun/päls.
Jag har ju kvar alla era tips i tråden men just nu är det en varm vinterjacka att ha när man är i stan och vill vara lite snyggare plus en lättare skogsjacka som jag behöver.
Den som det står Hombres i är varmare än alla andra jackor jag har och ändå är den inte bylsig eller prasslig. Den har jag dock haft i skogen från början och den är beige så den går inte att få riktigt ren plus att jag skulle vilja ha en lite roligare färg.
Har två svarta vind och vattentäta jackor men dom fryser jag i när det blir riktig vinter.
Det är dock ganska svårt att avgöra hur varm en jacka är genom att bara titta på den och ännu svårare är det på nätet.
Jag gillar inte jackor som låter när man går i dom. Det blir ju alltid värre när det är kallt också. Dom där som är vind och vattenavvisande har en tendens att låta och kännas stela förutom att de innehåller kemikalier.
Köpte en dunjacka på rea för några år sedan men tycker den känns bylsig och trång i ärmarna.