CITAT (batski @ 19-08-2011, 02:27)

Jag blir alltid lite skeptisk när jag läser såna artiklar/noticer, för jag vet hur journalister ibland kan vinkla och förvränga saker till att låta som de vill.
Ja kattdjur är, till skillnad från hundar, utpräglade rovdjur och måste få i sig näringsämnen som naturligt bara förekommer i andra djurs kroppar. Får de inte i sig alla de nödvändiga näringsämnen kan de givetvis bli allvarligt sjuka. Nu är det så att man kan syntetisera alla dessa ämnen och det finns företag som tillverkar vegetabiliskt kattfoder som innehåller samtliga för katter nödvändiga näringsämnen. En invändning är att dessa kan vara mer svårupptagliga än motsvariga ämnen naturligt förekommande i animalier.
Så, kan katter leva på vegetabilisk kost? Ja - i fall de får i sig alla de nödvändiga näringsämnen. Är en sån kost lika nyttig för dem? Ärligt talat så vet jag inte. Det råder delade meningar om det:
Veggie Cat Food? Why Not All Cats Need MeatMEN kan det vara så att personen i fråga har gett katten ett komplett vegetabiliskt kattfoder? Eller kan han ha varit så okunnig och ansvarslös att han bara har gett katten vegetabilier? Det säger inte journalisten nånting om. Därför Känner jag att man inte ska vara för snabb med att döma utifrån så knapp information.
Människor får väl äta vad de vill av övertygelse. Men djur skall i möjligaste mån leva så naturligt som möjligt, och att man försöker låta dem behålla ett så naturligt beteende som bara går..... Så långt sammanfattning av portalreglerna i djurskyddslagen.
Visst tillverkas alla möjliga foder, en del bra, en del dåliga. Några rent hälsofaeliga på grund av dålig sammansättning, saknar viss näring, innehåller miljögifter. Tillverkare av foder är inte alltid intresserade av djuren, bara av pengar.
Kadavermjöl i ko-maten var billig utfyllnad och påstods vara nyttig...... Galna ko sjukan låter bekant...
Det forskades en del på reptilmat av "forskare" (ej seriösa) som ville underlätta för ormägare att inte behöva handskas med foderdjur (råttor etc) köttkorven var född och till veganer (äger ofta ventiler av någon anledning i vissa kretsar) lanserade de en vegetarisk korv....... Ormar svalt ihjäl, dog av sjukdomar, utvecklade missbildningar och led.
Nåja.... Varför ge syntetiskt foder när vi inte känner till långtidseffekter? Och om våra djur ska Äta syntetiskt, varför inte börja med att vi människor äter helsyntetiska produkter och slutar äta naturlig mat...
Eller är det inte enklast att följa det matval naturen skapat till respektive art:
A) herbivorer (kor, kaniner och andra vegetetarianer) frukt, grönt, gräs, hö etc...
B) Omnivorer (människa, hund, gris) kan leva som vegan, annars blandad kost.
C) karnivorer (katt, iller, orm etc) köttätare där både orm och iller är mer extrema köttätare än katter till och med.
Jag har djur för att dessa fascinerar mig, det är njutningen att låta dem leva så naturligt de bara kan... Då har man ju chans att se beteende o njuta av naturens mångfald.