CITAT (Maj zon 4 @ 20-08-2011, 11:14)

Jag har en Amorphophallus konjak, se bilderna nedan. Jag kom över en knöl i våras som jag planterade inomhus och så småningom satte ut på verandan. Den är fin, tycker jag, och lite spännande. Den ska vissna ner till hösten och då förvarar man den torrt i krukan tills det är dags att plantera om den nästa vår. Då ska det också finnas nya småknölar, enligt uppgift, så den kan förökas på så sätt. Den stora knölen får växa till sig under ett antal år tills den slutligen en sommar kommer att blomma. Därefter har den gjort sitt och kommer att dö, men då har man förhoppningsvis nya små plantor på gång.
Nej, den dör inte efter blomningen. Dessa växter fungerar som tulpaner på så sätt att knölen lever bara ett år, så den knöl som övervintrar är inte samma som du planterade på våren.
När skottet kommer på våren börjar knölen tömmas, bildas rötter ovanpå knölen men under bladet, denna zon sväller upp till en ny knöl samtidigt dom den gamla töms. Får växten nog med vatten och näring kan den nya knölen bli upp till tre ggr större än förra knölen, så teoretiskt kan man starta med en 1 cm bred knöl och efter 4-5 år ha en 80 cm knöl..... Men det teoretiskt i gynsammaste läge..... Man kan räkna med 15-30 cm knöl i Sverige i verkligheten. Babyknölar, utvecklas nästan alltid runt huvudknölen, så det har du rätt i. Man kan skörda sådana knölar varje år...
När knöl är ca 15 cm och uppåt kan de blomma. I då fall kommer blomstjälken Pär våren, inget blad. Om blomman intresse befruktss vilar knölen en-tre månader till och sen kommer blad igen som vanligt. De blommar inte varje år efter det, men kanske varannan var tredje eller så.
Skulle blomman bli pollinerad så utvecklas fruktställning, tar ett år för frön att mogna (lätt att dra upp från färska frön) . Under detta år kommer inget blad, så knölen hålls nästan helt torr det årrt.
...