CITAT (Gita @ 25-08-2011, 21:11)

Men håll ut, Juholt kanske vinner nästa val och han har ju lovat oss ett paradis, alla skall få allt de vill ha och bäst av allt ingen behöver betala.
Fast i verkligheten måste alltid någon betala och denne någon är kanske inte villig att betalas hur mycket som helst. Då får man väl låna även om alla vet eller borde veta vad som händer runt om i Europa där man allt för lättvindligt lånat ihop till välfärdskonsumtion. Men det är väl strunt samma ,huvudsaken att alla får allt de vill ha, eller hur?
Gita
När det gäller sjukförsäkringen så betonar ju borgarna att det är just en försäkring och enligt vad jag har hört så ger den ett överskott. Man måste ha ett jobb för att komma in i den försäkringen.
Föräldraförsäkringen däremot går back och den kan vad jag har förstått människor få pengar genom även om dom aldrig haft ett arbete i Sverige. Då tycker jag att det är fel att kalla den för försäkring.
Skall man spara pengar i sjukförsäkringen så finns det mycket bättre saker att göra än som görs nu.
- De flesta som är långtidssjukskrivna har sökt hjälp i sjukvården i många gånger och under lång tid utan att få någon. Hjälp folk att bli friska innan de blir så dåliga så det är aktuellt med sjukskrivning.
- De som ändå blir sjukskrivna borde få hjälp att komma på fötter igen långt innan dagarna tagit slut.
- Jobba mer med arbetsmiljön och framförallt den stressen inom offentlig sektor. Omorganisationer och beslut ovanför medarbetarnas huvuden kan vara en lika stor stressfaktor som att ha mycket att göra.
- Mer information till medborgarna och propaganda när det gäller trafiken. Vip-lasch kostar samhället stora summor.
- Mer information och mer projekt för att öka motionerandet så att folk inte blir sjuka i onödan.