Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> täcka jorden med markduk eller inte ?, vad väljer ni?
          rutae
          Inlägg 27-08-2011, 10:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 22 827

kan inte bestämma mig och vill gärna ha lite synpunker , har tagit bort en gammal rabatt ( där det fanns lite kirskål ) slängt allt som växte där och tänker börja om på nytt , täckte jorden med kartonger sen på med lite blandat material , kirskål är något jag inte har eller har haft i någon annan rabatt så det är "nytt" för mig , men läser att den är svår att få bort =(
          jag kan nu inte betämma mig för om jag ska täcka jordytan med geotexdilduk eller inte , rabatten är ganska stor , så en stor fördel blir ju mindre ogräsrensning =) förstår ju att det inte är lämpligt till växter som vill bre ut sig , men i övrigt måste det finnas många fördelar eller hur resonerar ni??
          tacksam för tips och svar yes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-08-2011, 09:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Marduk + grus minst 10-20 cm tjockt håller emot bra om gruset inte är för smått o näringsrikt.
          Allt beror ju på vilken typ av rabatt du vill ha och vilka växter.Vill du ha dem en o en med mellanrum är täckning lättare än bar jord.Jag planterar tätt och vill att växterna ska expandera o växa ihop med varandra -Då funkar inte markduk,inte heller runt pioner.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          rutae
          Inlägg 28-08-2011, 14:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 22 827

CITAT (kerstin z5-6 @ 28-08-2011, 10:46) *
          Marduk + grus minst 10-20 cm tjockt håller emot bra om gruset inte är för smått o näringsrikt.
          Allt beror ju på vilken typ av rabatt du vill ha och vilka växter.Vill du ha dem en o en med mellanrum är täckning lättare än bar jord.Jag planterar tätt och vill att växterna ska expandera o växa ihop med varandra -Då funkar inte markduk,inte heller runt pioner.

nä det är ju fint båda delarna , jag har planterat så förut och det kan se snyggt och rent ut när växterna står lite glest och singlet emellan ,fast en frodig rabatt är ju också mumma för ögat tummenupp.gif ska pröva att lägga ut en bild så kanske jag även kan få lite planteringstips

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 21:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon