Hejsan,
Jag har tre st rosor, en rosa, en vit och en röd, som jag köpte på ICA i somras. Först trodde jag att de skulle dö relativt snabbt, men efter att ha sett döende ut ett tag så har de nu exploderat i att växa, det kommer tillochmed nya blommor på dem.
Min fråga är hur ska jag ta hand om dem? Ska jag klippa ner dem, plantera om dem, sätta i pinnar och binda upp dem (de ramlar när de blir långa)? Hur ska de vattnas och hur stora kommer de att bli? Ska jag ge dem näringspinnar? Har såna för blommande växter...
Jag bor i en liten lägenhet i Luleå och har ett nord-fönster som de står i. Jag har inga planer på att plantera ut dem eller något liknande, vill bara ta hand om dem på rätt sätt.
Och dessutom; en av dem har typ spindelnät på sig med en massa små bruna pyttekryp som kravlar omkring, är det dåligt?
Jag har en hel del små bananflugeliknande kryp som flyger omkring och jag vet inte om de kommer från rosorna eller någon annanstans, men vet isf inte var de kan komma ifrån då det är mkt rent i lägenheten... Dessa små kryp börjar irritera mig ordentligt och snart kastar jag ut rosorna för att se om krypen försvinner med dem... Men jag vill såklart helst ha kvar rosorna nu då jag faktiskt lyckats få dem att överleva.
Är inget ess på blommor öht, så skriv gärna "idiotförklarande" svar