Hej, Tack för kommentarerna.
Muren jag jobbar med nu är staplad av 1x1x3 meters naturliga granitblock, med kortsidan ut. Efterssom de alla är lite olika blir hålrummen betydliga på vissa delar av muren. Mellan skiften ligger stor makadam.
Jord som sprickfyllning är jag skeptisk mot efterssom den både är svår att "få dit", och dessutom borde den rinna ut om det inte är "armerat" med något. Växtligheten kommer säkert armera jorden och hålla den på plats, men då ska växterna hinna "armera" innan jorden rinner bort. Vissa sprickor är horisontala med en övre sten som tak, och får då mycket begränsat med vatten. Jorden blåser då bort. Löstorv blandat med jord borde väl bli samma effekt?
Det är härligt med sten och berg. I flera år har vi jobbat med att bygga om den bergiga backen till en stor flackare tomt. Det är på gott och ont som vi har täckt stora delar av berget med alla fyllmassor, men till fördel för växtligheten. Från den branta bergbacken, ligger nu många hundra kubik makadam, som på toppen ska få 1 meter lera, och ett topplager av fin matjord. Leran hoppas jag ska bevara fuktigheten, som är en bristvara i bergiga soliga tomter. Berget sticker upp här och var ändå, och vägen in har blivit en serpentinväg kantad av denna mäktiga stenmur. Det betyder också att muren kommer vara blickfånget och dessutom på ganska nära håll.
Hortensian får säkert plats, även om det kommer ta många år innan den har etablerat i storlek. Muren är så vacker i sig, att jag vill vara försiktig med alltför kvävande klätterväxter. Muren ska ju synas också! Lewisorna och gillar jag annars skarpt. de tål ju både torkan och solen. Alpclematis och möjligen murgrönan om den inte fryser ihjäl?
Som sagt är muren i soligt läge. Söder närmare bestämt. växtzon IV och ca 220 m.ö.h.
Men är det någon som hört talas om aprilskämtet med yougurt och torv som blir mossa?
Hälsningar Cavey
|