CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2011, 18:33)

Bestämmer du det? Du är knäpp som vanligt. Är det bara kvinnor som gjort abort som får yttra sig?
Jag säger min åsikt,precis som du gör1Ja,jag är knäpp enligt världens sätt at se på saken!
Vad jag menar att en man kan inte veta hur det är att göra abort,de kan ju inte själva göra det!
Yttra gör du ju ändå,jag kan knappast stoppa dig även om jag skulle vilja,lika lite som du kan stoppa mig att skriva vad jag vill!
CITAT (Ugglemormor @ 31-08-2011, 18:42)

Detta är ett jobbigt ämne att ta upp för många ligger i de yttersta kanterna i frågan
För min del skulle jag gjort ett abort som en följd av våld och annan hot mot mitt eget liv, men annars är jag nog rätt så neutral för jag vet endast det att efter 3 missfall var jag ett vrak länge.
Jag själv tog besluten att föda ett barn 2 av dessa foster jag förlorade, men även den oväntade graviditeten gjorde mig så illa efteråt, även att i det läget jag var i skulle en abort varit en lösning. Tänkte på det då....
Jag varken dömer eller håller med.
Ja,det är ett jobbigt och mycket svårt ämne!
Du har genomlevt en svår sak,men du har barnet och jag är säker på att du är glad och tacksam för det!
CITAT (Jubbe063 @ 31-08-2011, 18:46)

Jo, det är en del av kvinnans kropp i den bemärkelsen jag hänvisat till. Foster har ingen egen ämnesomsättning och foster saknar egenskapen att upprätthålla sina egna livsprocesser.
Visst är det så att foster kan utvecklas till egna individer. Men om det är kriteriet att foster KAN utvecklas till egna individer skulle man kunna hårddra det, ägg och sperma KAN tillsammans bli en människa, i så fall är allas preventivmedel lika hemska.
Du ser, jag gör skillnad på "mänskligt liv" och "början till liv" där "liv" kan upprätthålla egna livsprocesser och har egen ämnesomsättning, vilket "början till liv" saknar (det öre helt beroende av kvinnans kropp, dvs en köttklump).
Jag förstår dig men håller absolut inte med dig!
CITAT (Markus_H @ 31-08-2011, 20:02)

Glömde tillägga det; att jag ser det som ett sundhetstecken att män är för abort då det finns så många andra män (påven, katolska biskopar, domare, män, fäder, politiker) som är emot det och driver kvinnor till desperata handlingar.
Javist gör du det!Det är säkert många män som vill att deras kvinnor skall göra abort fastän kvinnor inte vill det!
Så även du är för att mörda de små liven!SORGLIGT ÄR DET!!!
CITAT (herkules @ 31-08-2011, 18:53)

självklart ska män få uttala sig.
jag tycker inte att abort är mord, inte om den är gjord före 12:e veckan.
sen att abort inte ska användas som preventivmedel (jo, det finns de som gör det

)
är självklart, iaf för mig och för de flesta andra kvinnor.
kuratorsamtal borde vara obligatoriskt - om det inte är det.
Ett foster är levande liten människa redan innan den 12:e veckan.