Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kurs med Isak, Ska man börja tävla så får man nog börja gå kurser
          Samsara
          Inlägg 01-09-2011, 07:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

I somras anmälde jag Isak till unghundsgrupp/valpkurs, han är två år. Men pga hans allergi så var han mycket sjuk dem första 1,5 åren, men nu när det äntligen är klart och han äntligen är frisk så går vi om "valpkursen". Då vi missade den förra. Vi har ju upprätt hållit träningen och tränat "vardagslydnad". Men för att börja gå agility eller lydnad så är det nog bra att ha gått en "valpkurs" först där vår klubb tränar mycket inkallning vilket behövs hos Isak! Då dem har ett krav att hundarna ska kunna vara lösa på lydnadsträningen och agility.
          Första lektionen var i söndags, Isak var äldst med sina 2 år och den yngsta 13 veckor. Så himla söt och pratsam den yngsta var. Isak tog det med ro och träningen med "ryggsäcken" behövde inte vi göra när ens vår hund nästan låg ner och sov. Övningarna vi gjorde såsom ögonkontakt, fy ord och att hunden skulle trä på halsbandet var för lätta för Isak. Han kan ögonkontakt och fy ord, det där med trä på halsbandet själv var en dum idé enligt Isak som for rundor med dem andra valparna och blev sist infångad! Mycket pinsamt men som sagt vi har tränat i 2 år på inkallningen och det fungerar inte, han vill bara att vi ska jaga han för att det är ju så himla roligt. När vi har han lös med långlina så är han jättelydig men det är när vi tar bort den som han glömmer kommandot.
          Efter träningen sa tränaren att Isak var äldre vilket var bra då han var mer mottaglig mot övningarna. Samtidigt så känns det lite konstigt att gå i valpkurs med Isak som egentligen hade behövt gå slyngel/unghundskurs kanske lära sig något nytt. Detta kommer bli mycket upprepningar men det är kanske nyttigt för oss?!

Det ska bli spännande och se hur det kommer gå nästa vecka, denna veckan har vi teori så då får Isak stanna hemma.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Myosotis
          Inlägg 01-09-2011, 19:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Nu kan jag inte så mycket om hundar, men oftast kopplar folk väl hunden för att hindra den från att göra något. Den vet att om den låter sig kopplas går den miste om det roliga. Koppla 20 gånger per dag istället när det inte är något som distraherar. Inkallning - sitt - koppel - godis - koppel av igen, varsågod och spring. Så skulle jag göra. Gång på gång, tills koppla betyder godis, inte inskränkning av friheten.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Samsara
          Inlägg 02-09-2011, 12:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

CITAT (Myosotis @ 01-09-2011, 20:00) *
          Nu kan jag inte så mycket om hundar, men oftast kopplar folk väl hunden för att hindra den från att göra något. Den vet att om den låter sig kopplas går den miste om det roliga. Koppla 20 gånger per dag istället när det inte är något som distraherar. Inkallning - sitt - koppel - godis - koppel av igen, varsågod och spring. Så skulle jag göra. Gång på gång, tills koppla betyder godis, inte inskränkning av friheten.

Nej, jag har lärt mig att man inte ska koppla var gång man kallar in, man ska heller inte "bara" kalla in så fort det kommer en annan hund. För då lär sig hunden att nu ropar matte nu kommer det en annan hund och slutar lyssna. Utan man ska kalla in ge godis, låta han springa igen och det är han duktig med. Sen det där med att ta fram kopplet och koppla han fungerar inte för ser han kopplet så springer han. Men ska ut och träna nästa vecka detta med att vara lös, jag vet ju att det har fungerat en gång i tiden innan han blev svårt sjuk. Så det ska väl fungera någon gång också. Men det är så trist att när vi släpper ihop hundarna efter träningspasset så lyssnar inte vår hund.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon