CITAT (*Stintan* @ 02-09-2011, 12:01)

En myt kanske att det nyttigaste sitter där men ingen myt att med skalet borta försvinner t.ex. mer än hälften av fibrerna och vitaminerna. Med skalet kvar är potatis, i förhållande till hur mycket vi äter av dem, en bra källa till några vitaminer och mineraler.
Så mycket som hälften försvinner i alla fall inte av C-vitaminerna. Fibrerna borde inte heller försvinna i så stor utsträckning. Det som brukar hamna i kokvattnet är i första hand kalium men det finns ju ovanligt mycket i potatis. Har för mig att det är 90 mg c-vitamin per kg om man kokar med skal och 80 eller om det var 70 mg utan skal. Orkar inte kolla just nu men i Livsmedelstabellerna finns säkert både kokt med och utan skal så att man kan jämföra.
Har också hört att det är högs halt mineraler precis innanför skalet men har inte sett siffror på det. Solaninhalten lär dock också vara högst i skaltrakten plus att det är mest bekämpningsmedel i skalet om man köpter konventionellt odlad.
Jag brukar ofta äta dom med skal när jag har fina som jag odlat själv men inte om jag äter besprutad.