CITAT (LenaTuring @ 14-10-2004, 19:55)
CITAT (gammelnalle @ 14-10-2004, 19:40)
Jag brukar avråda folk som frågar mig om de skall starta eget. !!!!
Jadu, gammelnalle. Nu kan man ju inte låta bli att undra varför du forfarande är egen företagare efter dryga 20 år som detsamma och samtidigt avråder andra till det

??
Jag har precis gått en starta eget kurs och det är att rekommendera precis som du säger.
Där rekommenderade man mig också att leja revisor, vill man kan man lära sig mer själv efterhand utöver den dagliga bokföringen.
Vill man prova sina vingar tycker jag man ska göra det. Nästan inget här i världen är oåterkallerligt men man ska kolla så att man fortfarande är medlem i någon a-kassa även som företagare. Detta är en viss försäkring om det trots allt inte skulle fungera.
ja vofför det???
Jo för jag avslutade med att säga att det FINNS fördelar!!!! Men det är nästan alltid som DOM framhävs....
De nackdelar som trots allt finns tycker jag skall lyftas fram!!! Hur ofta har jag inte fått höra kommentarer av typen
"Du har det så bra, du får göra avdrag för dittan och dattan" Jag kan bara göra avdrag om jag har inkomster... PENGARNA skall ut!!! Och tiden mellan jag lagt ut pengarna och innan jag får varan såld KAN vara lång...
Och visst: Som egenföretagare är jag FRIARE att göra på mitt sätt/på mina tider etc... men TIDEN och uppgiften skall göras. Och inte alls säkert på MINA VILLKOR!!! Är du i sevicebranchen lär du få gå dina kunders villkor tillmötes.
Arbetstimmarna blir betydligt fler än om du är anställd. = lägre timlön.
MEN VISST ÄR DET EN FÖRDEL ATT FÅ JOBBA MED DET MAN GILLAR!!!! och bestämma vissa saker..
VET man bara om detta så är det OK att starta eget!!!
björn