CITAT (Christa @ 04-09-2011, 07:31)

Ja jag håller med dig om att han har blivit väl pengasugen. Jag upplevde honom som mer idealistisk när han skrev dom första böckerna som t ex Blodsockerblues.
Samtidigt kan man ju inte jämföra LCHF och GI. GI är ju bara ett mått på hur snabbt kolhydrater kommer ut i blodet efter att man ätit maten. Du tillämpar ju själv GI genom att äta rotfrukter men inte snabba kolhydrater.
Du har i alla fall skrivit att du äter rotfrukter och jag antar att de är råa då eftersom dom har så lågt GI att dom kan kombineras med fett utan risk.
Egentligen tycker jag att "metod" om mat som man ser som en långsiktig kost är fel uttryck och GI är ju som sagt inte ens en metod utan bara förkortning av glykemiskt index.
Om alla bara åt mat med lågt GI som Paulun förespråkade i sina första böcker så skulle vi ha en mycket friskare och smalare befolkning.
Nej jag tillämpar inte GI och har aldrig gjort. Du antar så mycket. LC i LCHF betyder inte Non carb utan Low carb !!
Den kallas iallafall GI-kost och är inte mer långsiktig kost än att Paulun själv ändrat inställning. Varför krångla till det med uttryck hit och dit när alla ändå vet vad man talar om?
CITAT (Christa @ 04-09-2011, 08:30)

När det gäller att mat med långsamma kolhydrater är bättre för hälsan så är det ju inte bara Paulun som förespråkar det.
Att han tjänat pengar på böckerna förändrar ju inte budskapet.
Nej han är inte ensam om det men fler och fler förspråkar idag ett lägre intag av kolhydrater.
Redigerat av *Stintan*: 04-09-2011, 09:54