Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> varmkompost som vägrar, vill vara maskkompost
          12man
          Inlägg 31-08-2011, 10:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 69 900

hej,

har ett problem eller kanske inte, har sen 10 år en greenline master(gamla modellen med dåliga spännen). som bryter ner /omvandlar allt köksavfall till jord.

på vårkanten (mars) är den fylld nästan upp till locket, nu har det sjunkit undan nerom understa spännet, kör den utan botten.

men den är en maskkompost sen några år, vad har jag gjort fel?

vad är för/nackdelar mad mask/varmkompost

vilken släpper ut mest koldioxid och annat till omgivningen?

vilken är snabbast?

annat...?

Redigerat av 12man: 05-09-2011, 19:26

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          peoh
          Inlägg 04-09-2011, 21:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 63 910

Koldioxiden från en kompost ingår redan i det naturliga kretsloppet, där den totala mängden koldioxid är konstant.

Den "farliga" koldioxiden kommer ifrån fossila bränslen, uppumpade ur jordens inre. Endast denna fossila koldioxid kan öka den totala mängden.

Så maskkompost eller varmkompost? Spelar ingen roll för miljön :-)

Citera
          Taraxacum
          Inlägg 05-09-2011, 15:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 31 662

CITAT (peoh @ 04-09-2011, 22:46) *
          Koldioxiden från en kompost ingår redan i det naturliga kretsloppet, där den totala mängden koldioxid är konstant.

Den "farliga" koldioxiden kommer ifrån fossila bränslen, uppumpade ur jordens inre. Endast denna fossila koldioxid kan öka den totala mängden.

Så maskkompost eller varmkompost? Spelar ingen roll för miljön :-)

Utan att vara insatt så låter det rimligt att ev. miljöpåverkan är försumbar. Och till frågeställaren: du får fundera över hur viktigt det är att komposten blir varm. Jag har stora mängder flis till förfogande och driver därför på min kompost åtminstone vintertid. I min varmkompost finns också maskar. När det blir riktigt varmt gömmer de sig i svalare områden för att sedan komma fram när det svalnat.

Kompost är kul och här på odla.nu finns många bra artiklar.

Citera
          12man
          Inlägg 05-09-2011, 19:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 69 900

CITAT (Taraxacum @ 05-09-2011, 16:56) *
          ...finns också maskar. När det blir riktigt varmt gömmer de sig i svalare områden för att sedan komma fram när det svalnat.

tror mina kompisar gör tvärtom, de går ner i backen när det blir kallt och kommer upp igen när det blir varmt

jag lägger endast i allt från köket, matreste, ben, äggskal, kaffefilter, rubbet

ett tips till andra, har haft lite flugor nån gång, inte i år konstigt nog, men ett lager (10cm) gräsklipp från uppsamlaren överst i komposten, och vattna rikligt så är flugorna borta. blir som ett nät som inte flugorna orkar igenom

i älvsjö(sthlm) fick en bekant erbjudande från kommunen om reducerad sopavgift om de började använda brunt kärl så att kommunen fick kompostmaterialet, har blivit hårdvaluta tydligen..

Citera
          Taraxacum
          Inlägg 05-09-2011, 20:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 31 662

CITAT (12man @ 05-09-2011, 20:37) *
          tror mina kompisar gör tvärtom, de går ner i backen när det blir kallt och kommer upp igen när det blir varmt

jag lägger endast i allt från köket, matreste, ben, äggskal, kaffefilter, rubbet

ett tips till andra, har haft lite flugor nån gång, inte i år konstigt nog, men ett lager (10cm) gräsklipp från uppsamlaren överst i komposten, och vattna rikligt så är flugorna borta. blir som ett nät som inte flugorna orkar igenom

i älvsjö(sthlm) fick en bekant erbjudande från kommunen om reducerad sopavgift om de började använda brunt kärl så att kommunen fick kompostmaterialet, har blivit hårdvaluta tydligen..

Då missförstod du nog, Läs igen - LIKA smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon