CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 16:30)

Nej det är nog snarare så att vi hela tiden måste försvara oss för att LCHF ifrågasätts. Tror ingen av oss påståt att det är en kost som skulle passa alla. Man kan ju bara tala för sig själv när det gäller kost. Alla tål ju inte ens samma saker.
Däremot är jag mycket skeptisk till bantningsmetoder/dieter där det sägs att man går ner i vikt snabbt och sen bibehåller vikten. Detta stämmer ytterst sällan med verkligheten i synnerhet som man ska återgå till sin "normala kost " efter en tid. LCHF är ingen bantningsdiet och inget sätt att snabbt gå ner i vikt. Att många kan gå ner i vikt av den kosten är en annan sak.
Många som gillar LCHF hackar ju på andra dieter och påstår allt möjligt om Livsmedelsverket. Många säger också att fett är nyttigt i största allmänhet och att kolhydrater är farliga i största allmänhet.
Det kan ju få blandkostare att äta mer smör, ost och grädde samtidigt som dom äter snabba kolhydrater eller utan att dom minskar lika mycket på kalorierna som dom lägger till.
Svara nu inte att "det borde dom fatta" eller något sådant som du svarat tidigare. Alla är inte lika pålästa som du.
CITAT (malcolm @ 04-09-2011, 16:41)

Tro det eller ej men jag har en kokbok med GI-recept, skrivnen av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Har inte köpt den själv utan det är en födelsedagspresent från äldsta dottern för ett antal år sedan men jag har ännu inte lagat något från den.
Ibland kan jag bli ganska frustrerad över att du klagar över att du mår dåligt och samtidigt struntar i att göra något åt det.