CITAT (Christa @ 07-09-2011, 07:52)

Har du inte tagit del av kostdebatten i massmedia eller kan du inte låta bli att applicera allt på dig själv?
Vem menar du har påstått att LCHF per automatik innebär att man äter mer kött?
Om du tolkade mitt inlägg på det viset så kan man verkligen prata om selektiv perception...
Helt klart uppfattar vi saker på olika sätt. Jag har aldrig sett i massmedia att LCHF framställs som den enda kost som är bra. LCHF har aldrig lanserats som någon sorts undermetod för kreti och pleti utan som en kost som kan passa folk som ligger i riskzonen att få eller redan har t.ex. diabetes typ 2. Övervikt kan leda till detta som bekant. Det har funnits och finns fortfarande två läger i massmedias kostdebatt. På ena sidan människor som tror på LCHF och som sett goda resultat och blivit av med diverse krämpor, och på andra sidan sådana som fettläkaren på Huddinge överviktsenhet som hellre skär bort magsäckarna på folk (t.o.m. på ungdomar) än låter dem testa LCHF, GI-gurun Paulun som av någon anledning kände sig hotad samt en hoper envetna dietister med skygglappar (eller kanske rädsla för att behöva lära sig något nytt).
Att LCHF blir en livsstil för sådana som blivit hjälpta och slipper besvär av att äta den kosten betyder ju inte att det är den bästa kosten för varenda kotte. Jag kan jämföra det med den diet min mamma blev rekommenderad av sin läkare och åt redan på 50-talet eftersom hon hela sitt liv hade en krånglande mage. Höll hon sig till dieten så slapp hon besvären och mådde hur bra som helst, gjorde hon det inte mådde hon urdåligt, men inte sjutton höll resten av familjen diet och avstod från sånt som hon inte kunde äta. Eller säg... vem sätter hela familjen på bantningskost bara för att en är överviktig?
Det är inte bara du Christa som yttrat dig i debatten så du behöver inte ta åt dig allt personligt. Nej självklart tolkade jag inte ditt inlägg så men det har framgått av diverse andra inlägg att många tror att man äter mer kött bara för att man äter LCHF-kost. Det var ju t.o.m. en länk till nån artikel nyligen där man pekade ut just LCHF-kost som nån sorts bov när man pratar om att köttkonsumtionen måste minska. Som om LCHF-are generellt skulle äta mer kött än alla andra. Rent nonsens!!